Eigen aan complexe duurzaamheidsuitdagingen is de dynamische wijze waarop tal van factoren elkaar beïnvloeden. Het gaat dan om ecologische, economische, culturele, historische, ethische, technologische, sociale, politieke … aspecten, om de invloed die ze hier en nu op elkaar uitoefenen, maar ook om hun invloed op de situatie elders en de gevolgen die ze kunnen hebben in de toekomst. Systeemdenken helpt om al die complexe, soms verborgen, relaties in beeld te brengen en ermee te leren omgaan.
Omdat complexiteit per definitie gepaard gaat met onzekerheid en onvoorspelbaarheid, mag systeemdenken niet gezien worden als een techniek om problemen op te lossen. Het is vooral bedoeld om complexiteit te doorgronden en aanknopingspunten voor actie bloot te leggen. Via systeemdenken kunnen we in- en uitzoomen op de verschillende factoren die de complexiteit van een duurzaamheidsuitdaging bepalen en zowel de details als het grotere plaatje in ogenschouw nemen.
In een bevraging uit 2017(opent in nieuw venster) noemen verschillende duurzaamheidsexperten inter- en transdisciplinair systeemdenken zeer belangrijk voor duurzaamheidseducatie. Samenwerking over vakdisciplines heen en tussen binnen- en buitenschoolse stakeholders doet nieuwe verbindingen en nieuwe kennis ontstaan. Dit is dus een pleidooi voor interdisciplinariteit in het curriculum. Dat kan bijv. door bewust in te zetten op groepen waarin verschillende onderwijsvakken vertegenwoordigd zijn, of door studenten uit verschillende opleidingen te laten samenwerken.
Wanneer dit organisatorisch niet mogelijk is, kan het interessant zijn om na te denken hoe je toch andere perspectieven in je lessen aan bod kan laten komen, bijv. via gastsprekers, bedrijfsbezoeken, literatuur of rollenspelen.