Competentie systeemdenken
Systeemdenken kan je zien als de studie van de verborgen structuren. Het is het vermogen om verbanden te zien tussen verschillende elementen van complexe duurzaamheidsuitdagingen, ook bekend als ‘wicked problems’. Dergelijke problemen hebben verschillende oorzaken en gevolgen en strekken zich uit over tijd en ruimte. Dat maakt ze moeilijk te doorgronden en moeilijk oplosbaar.
De competentie systeemdenken helpt om dergelijke uitdagingen vanuit verschillende invalshoeken of perspectieven te benaderen, om ze niet enkel in hun geheel te bekijken maar ook oog te hebben voor de afzonderlijke delen en alle interacties en machtsverhoudingen erin. Hiervoor heb je inzicht nodig in de duurzaamheidskwestie en de complexiteit ervan, maar ook een goede kennis van je eigen vakdiscipline. Die vormt een solide vertrekbasis om transfer te maken naar andere disciplines.
Systeemdenken wakkert je nieuwsgierigheid aan en stimuleert inter- en transdisciplinair denken. Dat is belangrijk in zowat alle jobs.
Leer meer over de competentie systeemdenken
- Probleemafbakening: huidige of potentiële uitdagingen identificeren en formuleren als duurzaamheidsuitdagingen, inclusief moeilijkheden, betrokkenen, tijd en geografische omvang.
- Complexiteit: complexe systemen analyseren vanuit verschillende domeinen, zoals mens, milieu, economie en technologie, van lokaal tot wereldwijd niveau.
- Betrokkenen identificeren: alle stakeholders in kaart brengen.
- Dynamische relaties: dynamische relaties onderzoeken in plaats van alleen lineaire oorzaak-gevolgketens te bekijken; aandacht voor processen en factoren zoals cascade-effecten, inertie en feedbacklussen tijdens de analyse.
- Inter- of transdisciplinariteit: het geheel bestuderen vanuit een inter- of transdisciplinaire benadering; focus op het leren redeneren buiten de grenzen van de eigen vakdiscipline.
- Historische analyse: het verleden analyseren om de oorsprong van huidige problemen te begrijpen; leerkansen identificeren voor het heden en de toekomst.
- Machtsstructuren en politieke invloed: analyseren hoe machtsstructuren en politieke systemen invloed uitoefenen op duurzaamheidsuitdagingen.
- Relatie met de natuur: erkennen dat de mens deel uitmaakt van de natuur; begrijpen dat ons welzijn, onze gezondheid en onze veiligheid afhankelijk zijn van het welzijn van de natuur.
- Bronnen analyseren: gegevens, informatie, ideeën en media vergelijken, analyseren en beoordelen om logische conclusies te trekken; ongefundeerde aannames identificeren en de status-quo ter discussie stellen.
Bij complexe uitdagingen zie je vaak enkel het topje van de ijsberg. Hoe tal van factoren elkaar op een dynamische manier beïnvloeden, blijft onzichtbaar. Het gaat om ecologische, economische, culturele, historische, ethische, technologische, sociale, politieke … aspecten, om de invloed die ze hier en nu op elkaar uitoefenen, maar ook om hun invloed op de situatie elders en de gevolgen die ze kunnen hebben in de toekomst. Systeemdenken helpt al die complexe, soms verborgen relaties in beeld te brengen en ermee om te gaan.
Onze neiging om ons blind te staren op wat zich recht voor ons bevindt, heeft te maken met het feit dat we graag zo snel mogelijk tot oplossingen komen. We hebben te weinig oog voor de indirecte oorzaken en verborgen gevolgen die onze eigen ‘oplossing’ kan hebben (het stuk ijsberg dat zich onder water bevindt). Daardoor missen maatregelen en beslissingen soms doel of – erger nog – veroorzaken ze bijkomende problemen. Dit geldt niet alleen voor individuele beslissingen, maar ook voor die van overheden, organisaties en bedrijven. Zo lijkt de oorlog tegen het terrorisme bijv. eerder extremisme en radicalisering aan te wakkeren. En leiden meer rijstroken tot minder files? Om tot een duurzame en toekomstbestendige oplossing te komen, moeten we het systeem grondig in kaart brengen en soms kiezen voor minder voor de hand liggende interventies.
Complexiteit gaat per definitie gepaard met onzekerheid en onvoorspelbaarheid. Systeemdenken lost dit niet op. Het helpt wel om aanknopingspunten voor actie te vinden, doordat we zowel de details als het grotere plaatje in ogenschouw nemen.
In een bevraging uit 2017(opent in nieuw venster) noemden verschillende duurzaamheidsexperten inter- en transdisciplinair systeemdenken zeer belangrijk voor duurzaamheidseducatie. Samenwerking over vakdisciplines heen en met buitenschoolse stakeholders leidt tot nieuwe, innovatieve kennis. Ze pleiten daarom voor interdisciplinariteit in het curriculum. Dat kan door studenten met verschillende vakdisciplines, of zelfs uit verschillende opleidingen te laten samenwerken. Wanneer dit organisatorisch niet mogelijk is, kan je zoeken naar andere manieren om verschillende perspectieven in je lessen aan bod te laten komen, bijv. via gastsprekers, bedrijfsbezoeken, literatuur of rollenspelen.
Systeemdenken hangt ook samen met mediawijsheid. De mens had nog nooit zo veel informatie tot zijn beschikking, maar werd ook nooit eerder zodanig overspoeld door greenwashing en fake news. Wanneer studenten verschillende bronnen gebruiken (teksten, getuigenissen …) om een uitdaging te analyseren, dan moeten ze het onderscheid leren maken tussen feiten die gebaseerd zijn op onderzoek en wetenschap, en uitspraken die enkel gestoeld zijn op gevoelens, veronderstellingen of meningen. Kritiekloos informatie overnemen leidt ons weg van de kern van het probleem. Vasthouden aan ongefundeerde aannames bemoeilijkt de communicatie. Studenten moeten daarom oog hebben voor ongenuanceerd denken en communiceren, zowel bij zichzelf als bij anderen.
De Waters Foundation (2014) heeft de gewoontes van een systeemdenker(opent in nieuw venster) in kaart gebracht. We kunnen die als volgt samenvatten:
- Studenten bestuderen het geheel, niet enkel de deelaspecten. Ze kiezen voor een multidisciplinaire bril i.p.v. enkel te redeneren vanuit hun eigen vakdiscipline.
- Ze kijken naar dynamische relaties, niet enkel naar lineaire oorzaak-gevolgketens.
- Studenten hebben aandacht voor processen, niet alleen voor zuivere feiten.
- Ze zoeken naar patronen en tendensen, i.p.v. zich te verliezen in details.
Bij systeemdenken wordt vaak gebruik gemaakt van visuele hulpmiddelen om feiten te structureren en relaties te verhelderen. Denk aan methodieken als stakeholder mapping, het maken van relatiecirkels of causale lussen, of een complexere werkvorm als het ‘wicked problem plaza’. Meer suggesties vind je terug in de toolbox. Dergelijke visuele hulpmiddelen leiden tot een dieper begrip van de werkelijkheid en brengen communicatie op gang.
Specifiek voor de competentie systeemdenken zou je volgende doelstellingen kunnen formuleren:
- De student kan een duurzaamheidsuitdaging vanuit verschillende analyseniveaus (micro-, meso- en macroniveau) bestuderen;
- De student kan het systeem rond een bepaalde duurzaamheidsproblematiek uitleggen (met elkaar beïnvloedende factoren en hun onderlinge relaties);
- De student kan verklaren welke grondoorzaken de ‘onduurzaamheid’ van een bepaalde uitdaging veroorzaken;
- De student kan de onderlinge afhankelijkheid tussen ecologische, economische en sociale factoren van een uitdaging aantonen;
- De student kan een duurzaamheidsuitdaging vanuit verschillende perspectieven beschrijven;
- De student kan het systeem rond een duurzaamheidsproblematiek visueel weergeven met behulp van een bepaalde methodiek.
- Competentie waardendenken: via systeemdenken breng je verschillende belanghebbenden bij een duurzaamheidsuitdaging in kaart. Zicht hebben op alle betrokkenen is belangrijk om alle waarden te kunnen achterhalen die meespelen.
- Competentie toekomstdenken: door systeemdenken wordt de complexiteit van duurzaamheidsuitdagingen duidelijk. Je kan dus met meer factoren en betrokkenen rekening houden wanneer je nadenkt over mogelijke toekomstbeelden.
- Strategische competentie: een grondige systeemanalyse is nodig om een efficiënt en onderbouwd strategisch plan te kunnen ontwikkelen.
- Implementatiecompetentie: wil je succesvolle acties opzetten om een duurzaamheidsuitdaging aan te pakken, dan is het belangrijk om samen het grotere systeem degelijk te analyseren.
- Intrapersoonlijke competentie: het verkennen van het systeem helpt om je eigen ideeën, waarden en emoties te verhelderen en te verdiepen.
- Interpersoonlijke competentie: samen met anderen een systeem analyseren en in kaart brengen leidt tot meer begrip en inlevingsvermogen in andere kijkwijzen/standpunten/invalshoeken.
Zes andere competenties van Brundiers
Klik op een competentie om er meer over te leren.