Duurzaamheidscompetenties
Ben je goed vertrouwd met het concept duurzaamheid en de verschillende duurzaamheidsmodellen? Weet je veel over complexe duurzaamheidsuitdagingen, maar heb je nog inspiratie nodig om ermee aan de slag te gaan in je lessen? Dan is dit voor jou het beste instappunt.
Wat komt aan bod?
Je leert hier waarom duurzaamheidseducatie gaat over competentiegericht werken en niet alleen over kennisoverdracht. Je ontdekt de belangrijkste competentiekaders voor duurzaamheidseducatie. Vervolgens zoomen we in op de zeven competenties uit het kader van Brundiers et al. waaraan we deze leermodule ophangen. We beargumenteren dat competentiegerichte duurzaamheidseducatie bijdraagt aan de algemene kwaliteit van je onderwijs. Ten slotte vind je concrete methodieken voor je lessen in onze toolbox werkvormen.
Competentiegerichte duurzaamheidseducatie: wat houdt dit in?
Je wil studenten bekwaam én bereid maken om op zoek te gaan naar duurzame antwoorden voor maatschappelijke uitdagingen. Hiervoor hebben ze in de eerste plaats kennis nodig, zoals inzicht in de oorzaken en gevolgen van bepaalde situaties of de mate waarin maatregelen al dan niet duurzaam zijn. De juiste kennis alleen volstaat echter niet om studenten tot gedragsverandering te brengen. Ze hebben ook vaardigheden nodig die hen in staat stellen om telkens opnieuw en in wisselende contexten de weg naar duurzame ontwikkeling vorm te geven. Bovendien hangt duurzaam gedrag samen met een attitude of ingesteldheid die gericht is op het maken van duurzame keuzes.
Onderwijs dat zowel inzet op relevante duurzaamheidskennis als op vaardigheden en attitudeontwikkeling, noemen we competentiegerichte duurzaamheidseducatie. Het vormt een hefboom voor een duurzame toekomst. We omschrijven een duurzaamheidscompetentie dan ook als een geïntegreerd geheel van kennis, vaardigheden en attitudes dat duurzaamheid beoogt.
Verschillende competentiekaders: een kennismaking
Kan je inzetten op één of enkele competenties, of moet je kiezen voor een geïntegreerde aanpak? Uit welke competentiekaders kan je kiezen? Is het mogelijk om elementen uit verschillende kaders te combineren? En waarom koos Duurzaam Educatiepunt voor het kader van Brundiers et al.?
Je ontdekt het allemaal in dit leerpad.
De zeven competenties van Brundiers
Klik hieronder op een van de competenties om er meer over te leren.
Via duurzaamheidseducatie bouwen aan kwaliteitsvol onderwijs
Duurzaamheidseducatie is een echte hefboom voor kwaliteitsvol, toekomstgericht onderwijs. Door te vertrekken van duurzaamheidsuitdagingen en te werken aan duurzaamheidscompetenties zorg je voor authentiek, studentgericht en maatschappelijk relevant onderwijs. Daarmee bereid je je studenten optimaal voor op hun toekomstige job.
In dit leerpad bespreken we de didactiek van duurzaamheidseducatie en gaan we in op de verschillende rollen die je als lector kan aannemen. Je krijgt ook tips om met weerstand tijdens je lessen om te gaan en leert hoe je via duurzaamheisdseducatie kan werken aan veerkracht en verbondenheid bij je studenten.
Toolbox met werkvormen
Werken aan duurzaamheidscompetenties vereist (inter)actieve werkvormen. We hebben voor jou een toolbox met een aantal werkvormen samengesteld die je kan inzetten voor duurzaamheidseducatie. Met elke methodiek kan je aan verschillende duurzaamheidscompetenties tegelijk werken.