Tussenkomst in de kosten van een erkend internationaal ambassadeur amateurkunsten
Over deze tussenkomst
Met deze tussenkomst wil de Vlaamse overheid erkende internationale ambassadeurs amateurkunsten ondersteunen om de Vlaamse amateurkunsten in het buitenland te vertegenwoordigen en de uitstraling en zichtbaarheid ervan te versterken.
Werd je erkend als internationaal ambassadeur amateurkunsten? Dan kun je voor de duur van de erkenning (drie jaar) jaarlijks een tussenkomst in de kosten krijgen.
De voorwaarden
Je komt in aanmerking voor deze tussenkomst als je aanvraag voldoet aan een aantal ontvankelijkheids- en subsidievoorwaarden.
We gaan eerst na of je aanvraag ontvankelijk is, aan de hand van de volgende criteria:
- Je aanvraag is tijdig ingediend, is volledig en voldoet aan de vormvereisten.
- Je bent door de Vlaamse minister van Cultuur erkend als internationaal ambassadeur amateurkunsten.
Is je aanvraag ontvankelijk? Dan wordt ze getoetst aan de volgende subsidievoorwaarden:
- Je dient een jaarprogramma en begroting in.
- De vertegenwoordiging vindt plaats in het buitenland.
Als subsidieaanvrager moet je ook voldoen aan de Europese regels rond staatssteun. Daarom wordt je aanvraag ook getoetst aan enkele subsidievoorwaarden die hun oorsprong vinden in de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Unie.
|
Een tussenkomst aanvragen
Dien je aanvraag in via KIOSK, uiterlijk twee maanden voor de start van je werkjaar.
Je aanvraag bevat de volgende elementen:
- een jaarprogramma met toelichting van de activiteiten in het buitenland en de meerwaarde ervan voor de deelnemers;
- een begroting met een raming van alle kosten en opbrengsten;
- het gevraagde subsidiebedrag;
- eventueel bijkomende informatie die door het departement wordt gevraagd.
Beoordeling van je aanvraag
Het departement toetst je aanvraag aan de subsidievoorwaarden en beoordeelt ze op basis van de volgende criteria:
- de meerwaarde van het jaarprogramma voor de deelnemers en hun praktijk;
- de meerwaarde van het jaarprogramma voor de internationale uitstraling van de Vlaamse amateurkunsten;
- de transparantie en redelijkheid van de planning en de begroting;
- de inspanningen om de ecologische voetafdruk van de reis te beperken;
- de mate waarin het jaarprogramma aandacht heeft voor de prioritaire regio’s en landen, zoals vermeld in de beleidsnota Cultuur.
Het departement formuleert daarna een advies over de toekenning van de tussenkomst aan de Vlaamse minister van Cultuur.
Opgelet! Als je aanvraag niet voldoet aan de subsidievoorwaarden, resulteert de beoordeling in een negatief advies. |
Beslissing en uitbetaling
De Vlaamse minister van Cultuur beslist uiterlijk één maand na indiening van je aanvraag over de toekenning en het bedrag van de tussenkomst.
De tussenkomst wordt op de volgende manier uitbetaald:
- een voorschot van 90% van het bedrag van de tussenkomst, na ondertekening van het subsidiebesluit;
- een saldo van maximaal 10% na toezicht door het departement op de aanwending van de tussenkomst.
Is de tussenkomst kleiner dan of gelijk is aan 15.000 euro? Dan ontvang je meteen het volledige bedrag na ondertekening van het subsidiebesluit.
Na toekenning
Heb je een tussenkomst ontvangen? Dan moet je je aan de volgende subsidievereisten houden:
- Bij alle publieke communicatie over de gesubsidieerde werking of activiteit gebruik je het standaardlogo van de Vlaamse overheid voor subsidiëring. Zo toon je dat je wordt ondersteund door de Vlaamse overheid.
- Bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten erken je het belang van het Nederlands.
- Je dient tijdig een functionele verantwoording (een inhoudelijk verslag) en financiële verantwoording in (zie onderstaande rubriek).
Je verantwoording indienen
Toezicht door het departement
Als je een tussenkomst ontvangt, moet je daarover verantwoording afleggen. Op basis van die verantwoording oefent het departement toezicht uit op de aanwending van de tussenkomst. Tijdens het toezicht controleren we of de subsidievereisten zijn nageleefd en de tussenkomst is gebruikt voor het doel waarvoor ze is verleend.
Als na de controle blijkt dat je de tussenkomt volledig hebt kunnen verantwoorden, ontvang je het saldo van 10%.
Wanneer en hoe?
Dien je verantwoording ten laatste drie maanden na afloop van het jaarprogramma in via KIOSK. Je ontvangt daarvoor tijdig een e-mail vanuit KIOSK, met vermelding van de uiterste indiendatum.
De verantwoording bestaat uit:
- een inhoudelijk verslag verslag van de uitvoering van het jaarprogramma met een toelichting bij eventuele afwijkingen ten opzichte van de aanvraag. Daarvoor beantwoord je enkele vragen in KIOSK;
- een financiële afrekening: een overzicht van de kosten en opbrengsten van de uitvoering van het jaarprogramma. Daarvoor gebruik je een afrekeningssjabloon.
De regelgeving
Meer info of hulp nodig?
Inhoudelijke vragen | Vragen over een lopend dossier in KIOSK | Technische vragen over KIOSK
Gebruik het contactformulier