Ik wil rechten en mandaten voor een externe dienstverlener instellen
Een externe dienstverlener is een organisatie met ondernemingsnummer en kan voor een aanvrager (een persoon met Belgische eID of een organisatie met ondernemingsnummer) dossiers in KIOSK beheren.
De aanvrager (een persoon met Belgische eID of een organisatie met ondernemingsnummer) moet de externe dienstverlener eerst het mandaat geven om voor hem KIOSK-dossiers te beheren. De externe dienstverlener is de mandaatnemer en de aanvrager is de mandaatgever.
De mandaatnemer moet vervolgens één of meerdere medewerker(s) (personen met Belgische eID) aanstellen als mandaatuitvoerder(s) om KIOSK-dossiers van de mandaatgever te beheren.
Schema
Stap 1
De lokale beheerder (persoon met Belgische eID) van de externe dienstverlener kent het recht “SSM Mandaatbeheerder” toe aan een medewerker van de externe dienstverlener (persoon met Belgische eID).
- Die medewerker treedt dan op als mandaatbeheerder voor de externe dienstverlener.
- De mandaatbeheerder beheert de mandaten voor de organisatie in het Self Service Mandatenbeheer voor Vlaamse mandaten.
Stap 2
De lokale beheerder (persoon met Belgische eID) van de externe dienstverlener kent het recht “SSM Mandaatuitvoerder” toe aan een medewerker van de externe dienstverlener (persoon met Belgische eID).
- Die medewerker treedt dan op als mandaatuitvoerder voor de externe dienstverlener.
- De mandaatuitvoerder beheert de KIOSK-dossiers voor de aanvrager.
- Lokale beheerders kunnen meerdere medewerkers als mandaatuitvoerder aanstellen.
Stap 3
Zowel de aanvrager als de mandaatbeheerder van de externe dienstverlener kunnen KIOSK-mandaten toekennen. Spreek dus goed af wie het mandaat toekent.
Stap 4
De tegenpartij moet het KIOSK-mandaat digitaal ondertekenen.
- Wanneer de mandaatbeheerder van de externe dienstverlener het KIOSK-mandaat heeft aangemaakt moet de aanvrager ondertekenen.
- Wanneer de aanvrager het KIOSK-mandaat heeft aangemaakt moet de mandaatbeheerder van de externe dienstverlener ondertekenen.
Meer informatie
Zie: Beheren van mandaten: hoofdstuk 2 van de handleiding.
-
Informeer binnen je organisatie wie de lokale beheerder is voor het toegangs- en gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
-
Vraag aan deze lokale beheerder om het recht toe te kennen.
-
De lokale beheerder van je organisatie vindt op de webpagina 'praktische info voor lokale beheerders' alles over het toevoegen van een werkrelatie en over het toekennen van rechten.
-
Heeft jouw organisatie nog geen lokale beheerder aangesteld voor het toegangs- en gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid? Registreer een lokale beheerder via Beheer der toegangsbeheerders.
-
De handleiding over deze registratieprocedure kan je daarbij helpen.
-
Bij problemen met deze registratieprocedure kan je terecht bij het contactcenter van de Sociale Zekerheid. Zij zijn verantwoordelijk voor de verwerking van deze registratie.
-
Aan de slag met het toegangs- en gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid: stappenplan voor de verantwoordelijke van een organisatie.
-
Vragen
Heb je een vraag over het toegangs- en gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid?
Contacteer de helpdeskWebinar
Op dinsdag 30 maart 2021 vond het webinar voor externe dienstverleners plaats.
Download de presentatie en bekijk de opname hieronder.