Overslaan en naar de inhoud gaan

Architectuur (03-04)

De fotografie die Aglaia Konrad integreerde in het Herman Teirlinckgebouw, voegt andere ‘architectuur’ toe aan het strakke ontwerp van het kantorencomplex op de Thurn en Taxissite.

De Vlaamse overheid had nood aan een nieuw VAC (Vlaams Administratief Centrum) dat als vlaggenschip van haar kantorenpatrimonium een duurzame toekomst tegemoet kon gaan. Vlaanderen is geen eigenaar van het nieuwe gebouw, maar sloot een huurcontract voor 18 jaar. Los van eigenaarschap draagt de overheid wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid om een integraal project te realiseren dat de toets met de omgeving en de tijd kan doorstaan. Een samenwerking met hedendaagse kunstenaars was daarbij belangrijk, om een culturele dimensie aan het project toe te voegen. De architecten stelden een aantal mogelijkheden voor – binnen het kader van hun ontwerp – waarop kunstenaars konden inspelen.

Henri Jacobs, Aglaia Konrad, Sophie Nys, Charlotte Van den Broeck en Pieter Vermeersch speelden in op de architectuur die voorlag. In de publiek toegankelijke binnenstraat zijn op verschillende plaatsen in het plafond betonnen ringen voorzien met akoestische spanplafonds. Aglaia Konrad nam twee lichtcirkels voor haar rekening en liet de spanplafonds bedrukken met architectonische zwart-witte fotocollages. Konrad voegde zuiver architecturale beelden toe, die echter hun identiteit of lokaliteit niet prijsgeven. Het aangeboden speelterrein – de ronde medaillons – bepaalde sterk de keuze voor de architecturale beelden. In het eerste medaillon zien we een complexe Piranesiaanse betonnen structuur, die overal en nergens naartoe leidt. Het tweede medaillon toont een wirwar van weerspiegelingen in wat een winkelcentrum zou kunnen zijn. Zelf verwoordt ze het als volgt: “Mijn beelden hebben geen boven- of onderkant. Ze staan niet op de grond en hangen ook niet als een wolk in de lucht.” Konrads beelden blijven ver weg van de architectuurfotografie zoals we die tegenkomen in glossy magazines.

Aglaia Konrad nam de twee medaillons naast de centrale informatiebalie voor haar rekening. Aan het plafond boven die balie werd een cirkelvormige koker bevestigd, waarrond eveneens een fotografische print op doek werd gespannen. Het beeld dat we hier zien is een close-up van een steengroeve. Naast architectuur, ruimte en verstedelijking focust Aglaia Konrad in haar werk ook vaak op de grillige landschappen die man-made ontstaan door het systematisch wegkappen van marmer of andere kostbare natuursteen.

december 2014

Start traject Kunst in Opdracht

juli 2015

Eerste steenlegging

maart 2017

Ontwikkeling en realisatie kunstopdracht (2015 tot medio 2017)

augustus 2017

Het Herman Teirlinck gebouw wordt in gebruik genomen

september 2017

Officiële opening

Eigenschappen

Startdatum
Realisatiedatum
Kunstenaar(s)
Aglaia Konrad
Kunstbudget 11.600 euro (enkel fee; uitvoering geïntegreerd in bouwbudget)
Adres

VAC Herman Teirlinck
Thurn en Taxis
Brussel 1000
België

Opdrachtgever Facilitair Bedrijf
Type opdrachtgever Organisatie
Bemiddelaar Dirk Snauwaert
Partners Neutelings Riedijk architecten Rotterdam
Context Architecturaal
Toegankelijkheid Vrij toegankelijk
Permanente of tijdelijke kunstwerken Permanente kunstwerken

Locatie

Gerelateerde projecten: