Gedaan met laden. U bevindt zich op: Update impactscoretool en praktische wegwijzer Stikstof in Vlaanderen

Update impactscoretool en praktische wegwijzer

Nieuwsbericht
21 juni 2024

Op 20 juni 2024 kregen de impactscoretool en IMPACT een update en werd ook de praktische wegwijzer stikstofdepositie aangepast. Met dit bericht informeren we u over de updates en hoe met lopende vergunningsaanvragen moet omgegaan worden.

Achtergronddepositiekaart - VLOPS24

In de impactscoretool werd de VLOPS achtergronddepositiekaart aangepast van VLOPS23 met meteo 2021 en emissies 2021 naar VLOPS24 met meteo 2017 en emissies 2022. De nieuwe VLOPS24 werd berekend met meteo 2017 aangezien dit de meest representatieve meteo voor Vlaanderen is. Op die manier wordt voldaan aan de vereisten van artikel 3 van het Stikstofdecreet. U kunt de nieuwe VLOPS achtergrondkaarten terugvinden op Geopunt.

In IMPACT is VLOPS24 eveneens opgenomen. De overige achtergrondkaarten VLOPS23 (emissies 2021 en meteo 2021) en VLOPS20 (emissies 2017, meteo 2017) blijven ter beschikking in deze tool.

Het is van belang dat bij vergunningsaanvragen de laatst beschikbare versie van de impactscoretool gebruikt wordt. Bij reeds doorgerekende projecten kunt u dit eenvoudig doen door in het rapport onderaan te kiezen voor ‘kopieer scenario’ en vervolgens het project opnieuw te laten doorrekenen.

  • Lopende vergunningsaanvragen

    Bij de beslissing over lopende vergunningsaanvragen moet de vergunningverlenende overheid rekening houden met de update van de impactscoretool. Er moet worden nagegaan of de update van de impactscoretool leidt tot een andere beoordeling. Dit is het geval wanneer de impactscore vóór de update kleiner of gelijk was aan de drempelwaarde van het Stikstofdecreet en na de update groter is dan die drempelwaarde. In dergelijk geval moet het dossier aangevuld worden met een passende beoordeling conform het Stikstofdecreet. De vergunningverlenende overheid kan dit nagaan door de impactscore te openen in de impactscoretool. Als er met verouderde data gerekend is, zal dit bovenaan de rapportpagina vermeld worden. Het project kan dan opnieuw doorgerekend worden door te kiezen voor ‘kopieer scenario’ onderaan het rapport. De vergunningverlenende overheid neemt deze bijkomende beoordeling op in de beslissing.

  • Ammoniakemissiereducerende maatregelen van de PAS-lijst zijn nog niet opgenomen

    In deze update zijn de maatregelen en technieken van de PAS-lijst nog niet opgenomen omdat het decreet over ammoniakemissiereducerende maatregelen nog niet van kracht is. Het moet immers nog in het Belgisch Staatsblad verschijnen.

Update praktische wegwijzer stikstofdepositie

De praktische wegwijzer stikstofdepositie(PDF bestand opent in nieuw venster) werd aangepast en waar nodig verduidelijkt. Hieronder worden de voornaamste aanpassingen vermeld.

  • Aanlegfase

    Om de aanlegfase van eenvoudige projecten te beoordelen in het kader van het Stikstofdecreet, werd door VITO een studie opgemaakt ‘Emissies in de aanlegfase en de minimis-normen: een analytische benadering(PDF bestand opent in nieuw venster)’ (VITO-rapport 2024/EI/R/3206). In het rapport wordt een methode voorgesteld om op basis van een eenvoudig rekenblad de emissies van stationaire bronnen in de aanlegfase(Excel bestand opent in nieuw venster) te bepalen.

    In de praktische wegwijzer wordt aangegeven hoe een stationaire bron in de impactscoretool kan ingegeven worden en welke standaard parameters hiervoor kunnen gebruikt worden.

  • Mobiliteit

    Voor het bepalen van de impactscore voor mobiliteit werd een drietrapsbenadering uitgewerkt.

    1. In eerste instantie kan er gebruik gemaakt worden van de VITO-studieVoertuigemissies en de minimis-normen: een analytische benadering voor wegverkeer(PDF bestand opent in nieuw venster)’ en bijbehorende tabellen. Aan de hand van een stappenplan wordt geduid hoe de impact van mobiliteit ten gevolge van een project dient beoordeeld te worden. Aan de hand van een voorbeeld wordt ook geïllustreerd welke werkwijze dient gevolgd te worden bij projecten met gecombineerde stikstofbronnen (bv. mobiliteit en stookinstallaties)
    2. Indien op basis daarvan niet met zekerheid kan aangetoond worden dat de impactscore van het project lager is dan 1% drempelwaarde kan in de impactscoretool wegenis ingetekend worden. De emissies voor deze lijnbron kunnen berekend worden aan de hand van een rekenblad(Excel bestand opent in nieuw venster) opgemaakt door VITO. In de impactscoretool kunnen zowel wegenis als stookinstallaties of andere stikstofbronnen gecombineerd worden.
    3. Indien het resultaat van de impactscoretool voor mobiliteit boven de 1% drempelwaarde uitkomt of bij MER-plichtige projecten dient gemodelleerd te worden in IMPACT. Deze tool is enkel toegankelijk voor experten inzake luchtkwaliteitsmodellering.