Verenigingsloket
Wat
Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen. Door de administratieve rompslomp te verminderen, kunnen verenigingen zich meer op hun kernactiviteiten concentreren en wordt het verenigingsleven overzichtelijker en leuker voor alle verenigingen en hun leden.
Voor wie
Het Verenigingsloket is er voor iedereen die betrokken is bij de werking van een vereniging in Vlaanderen. Het Verenigingsloket wil verenigingen en dienstverleners ondersteunen bij hun administratie zodat er meer tijd vrij komt voor hun dagelijkse werking.
Ambitie
Meer dan 90% van alle Vlamingen is lid van een vereniging en meer dan 50% is actief betrokken bij het organiseren ervan. Voor hen wil de Vlaamse overheid de administratieve rompslomp bij de aanvraag van subsidies, vergunningen, materiaal ... verminderen. Het resultaat is een makkelijk toegankelijk digitaal platform dat de overheidsdienstverlening en informatie aan verenigingen groepeert en digitaliseert.
Partners
Het Verenigingsloket wordt voor en samen mét verenigingen, koepels en dienstverleners gebouwd. Het programmateam coördineert de inhoudelijke en technische ontwikkeling, samen met Digitaal Vlaanderen en het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Ook het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) is betrokken bij de ontwikkeling.