Overslaan en naar de inhoud gaan

Cultuurprofiel

Beleef weer meer

Wat

De Vlaamse overheid wil culturele interacties op een ethische en gebruikersgerichte manier vastleggen. Dat heeft geleid tot het 'cultuurprofiel', een baanbrekend initiatief dat diepgaande, GDPR-conforme inzichten verzamelt over cultuurparticipatie, zoals het bijwonen van evenementen, het leengedrag in bibliotheken en mediaconsumptie.

De gebruiker staat daarbij centraal en krijgt de volledige controle over zijn persoonlijke gegevens. De gebruiker beslist zelf hoe zijn gegevens worden beheerd, gebruikt en gedeeld, allemaal volgens de Solid-standaard. Dat stelt hem in staat om te bepalen hoe die informatie wordt gedeeld met culturele organisaties en andere (commerciële) initiatieven.

Voor culturele organisaties biedt het cultuurprofiel een opstap naar een datagedreven manier van werken.

Voor wie

Voor eindgebruikers biedt het cultuurprofiel verschillende voordelen:

  • Ze kunnen hun gegevens over cultuurparticipatie controleren en beheren. Wat is mijn uitleengeschiedenis bij de bib? Welke evenementen heb ik bezocht? Wat heb ik bekeken of beluisterd?
  • Ze krijgen inzicht in het gebruik van de data. Bovendien bepalen zij welke organisaties toegang hebben tot hun informatie en onder welke voorwaarden.
  • Ze kunnen cultuur beleven die overeenstemt met hun persoonlijke interesses en voorkeuren.

Voor cultuurorganisaties opent het cultuurprofiel de deur naar een meer data-gedreven aanpak:

  • Het stelt hen in staat om een gepersonaliseerd aanbod aan te bieden op basis van een rijkere dataset.
  • Ze verkrijgen inzicht in potentiële cultuurconsumenten. Welk gedrag vertonen ze? Welke diensten en producten gebruiken ze en welke voorkeuren hebben ze? Dat maakt het mogelijk om niet alleen hun aanbod af te stemmen op de behoeften van hun publiek maar ook om proactief nieuwe trends en interesses te identificeren.

Ambitie

Het cultuurprofiel streeft naar een structurele verandering van de interactie tussen cultuurparticipant en cultuursector. Het is gebaseerd op de technische visie van de Vlaamse overheid en is in lijn met de nieuwe Europese richtlijnen over privacy, dataverzameling en digitalisering. Dit initiatief ondersteunt een breder doel: we willen culturele participatie en diversiteit bevorderen door de toegang tot het culturele leven te vereenvoudigen.

Wat volgt

Eind 2023 hebben we met succes de eerste fase van ons project afgerond: de ontwikkeling van een 'proof of concept' die je live kunt uitproberen op cultuurprofiel.be. In die eerste fase hebben we onderzocht of we met eenvoudige scenario’s –  zoals het verzamelen van data over de cultuurconsumptie en de aankoop van tickets – een gedeeld profiel konden opbouwen. Dat profiel kan gebruikt worden om het aanbod van culturele activiteiten te personaliseren op verschillende onlinekanalen zoals mobiele apps of websites van UiTinVlaanderen, een cultureel centrum, het virtueel museum van Vlaanderen en Digitaal Podium.

Met die proefversie hebben we aangetoond dat samenwerking tussen verschillende partners kan leiden tot een verbeterd cultuurprofiel, betere data, en meer gepersonaliseerde aanbiedingen voor de gebruiker. Voor 2024 werken we aan specifieke doelen om het cultuurprofiel verder te ontwikkelen:

  1. Ontwikkeling van een datamodel met de uitbreiding van de huidige OSLO-standaard.
  2. Verbetering van de gebruikerservaring, vooral rond het beheer van toestemmingen binnen Solid. Zo willen we een balans vinden tussen flexibiliteit voor de gebruiker en een eenvoudige bediening.
  3. Analyse van technologische uitdagingen en onderzoek naar hoe we de controle voor gebruikers kunnen verhogen.
  4. Voorbereiding op de lancering van het volledige platform, inclusief het betrekken van partners en een rebranding om aansluiting te vinden bij de mediasector.

We werken nauw samen met Cultuurconnect, publiq en meemoo om in 2025 een robuuste applicatie te lanceren die het culturele gedrag van gebruikers vastlegt en omzet in een waardevol profiel. We zoeken in 2024 actief naar partnerships om ons project uit te breiden naar andere sectoren en marktspelers, zoals mediaorganisaties en ticketingbedrijven.

Partners

De ontwikkeling van het cultuurprofiel is een samenwerking van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, CultuurConnect, meemoo, publiq en Digitaal Vlaanderen.

Meer info

  • Contactpersonen: Filip Borloo (business analyst Digitaal Vlaanderen) en Luk Verhelst (solution architect Departement Cultuur, Jeugd en Media)