Werkingssubsidie binnen Kunstendecreet: bereid je aanvraag nu al voor
Vanaf 1 september 2021 kunnen kunstenorganisaties een aanvraag voor een meerjarige werkingssubsidie binnen het Kunstendecreet indienen. Organisaties die hun dossier alvast willen voorbereiden, vinden alle nuttige informatie nu op onze website.
Hoe aanvraag voorbereiden
Start met het lezen van de handleiding. Ze maakt je onmiddellijk wegwijs in de verschillende facetten van het aanvraagdossier en bevat alle info over de verplichte onderdelen:
- het beleidsplan
- de cijferbijlage
Bekijk ook zeker het document met veel gestelde vragen i.v.m. de werkingssubsidies. Deze wordt voortdurend aangevuld met jullie vragen en onze antwoorden.
Vanaf 1 september kun je een werkingssubsidie aanvragen via de webapplicatie KIOSK.
We bieden je echter nu al een blik op deze digitale omgeving via de KIOSK-dummy’s. Bekijk de dummy’s samen met de handleiding.
- Dummy aanvraag werkingssubsidie voor één beleidsperiode
- Dummy aanvraag werkingssubsidie voor twee beleidsperiodes
- Dummy aanvraag werkingssubsidie organisaties met specifieke kerntaken
Let op: op dit moment moet het uitvoeringsbesluit bij het nieuwe Kunstendecreet nog worden goedgekeurd en kunnen er nog enkele technisch-inhoudelijke correcties worden doorgevoerd aan de bovenstaande sjablonen. Deze eventuele aanpassingen zullen beperkt zijn en houden jou als aanvrager dus zeker niet tegen om al aan de slag te gaan met je aanvraag! |
Werkingssubsidies binnen het Kunstendecreet
Voorwaarden en indiendataVragen
Heb je na het doornemen van de aangeboden info toch nog vragen?
Inhoudelijk advies
Voor vragen over het inhoudelijke luik kan je één van de volgende sectorspelers contacteren:
- Kunstenpunt via advies@kunsten.be of ga langs op hun digitale Morning Coffee (elke maandag en woensdag van 9 u. tot 10 u.)
- VI.BE via advies@vi.be
- Vlaams Architectuurinstituut (VAi) via rosan.meijer@vai.be
Je kunt bij deze sectorspelers terecht met vragen over het artistieke DNA van de werking in afstemming met disciplines en functies, profilering en positionering in het kunstenveld, internationalisering, inclusief en duurzaam werken, fair practices e.a. Ze fungeren graag als klankbord en denken met je mee, maar lezen geen aanvraagdossiers na.
Zakelijk advies
Voor vragen over de juridische, zakelijke en bedrijfseconomische kant van werken en ondernemen in cultuur kun je terecht bij Cultuurloket.
Denk daarbij aan vragen over de bestuurscode Cultuur, tewerkstelling, creatie beschermen of beschermd werk gebruiken, contracteren of verschillende vormen van aanvullende financiering voor je organisatie. Ook voor het opmaken van een goede begroting en correcte (samenwerkings)afspraken, kan je bij Cultuurloket aankloppen. Je kan heel wat info terugvinden in de kennisbank van Cultuurloket en via hun opleidingen.
KIOSK
Op dinsdag 27 april 2021 is de nieuwe versie van het e-loket KIOSK gelanceerd. De inlogmethode via login en paswoord is veranderd naar inloggen met Belgische eID en andere digitale sleutels. Omdat het niet mogelijk is om automatisch te migreren van een minder sterke authenticatie (login + paswoord) naar een sterke authenticatie (eID of een andere digitale sleutel) moet elke aanvrager de gebruikersrechten voor zijn vertegenwoordiger(s) opnieuw toekennen. Heb je dit nog niet gedaan? Breng dit dan zo snel mogelijk in orde, zodat je geen belangrijke deadlines mist.
> Meer informatie over de nieuwe versie van KIOSK en het toekennen van rechten en mandaten.
> Raadpleeg de handleiding van KIOSK
Het Kunstendecreet en de correcte indiening van je aanvraag
Heb je na het lezen van bovenstaande info en documenten toch nog vragen over het Kunstendecreet en de correcte indiening van je aanvraag voor werkingssubsidies? Vul dan onderstaand contactformulier in. Het team Kunsten beantwoordt je vraag zo snel mogelijk.