Motel Corona, On Bed, In Bed, One and Two
Liliane Vertessen
Nummer | BK009234 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | S.M.A.K. |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Liliane Vertessen (°1952) speelde in de jaren zeventig een pioniersrol in het verleggen van grenzen en in het doorbreken van het taboe van lichamelijkheid. Ze verschijnt steevast zelf als protagonist in ensceneringen die vaak erotisch getint zijn en dubbelzinnig schommelen tussen glamour en melancholie. Ze ontwikkelde een eigen anarchistische beeldtaal in de fotografie, vaak in zwart-wit, en in combinatie met neon.
Motel Corona, On Bed, In Bed, One and Two (1994) is een ruimtevullende installatie die bestaat uit foto’s, een sculptuur van een pijl en een grote verticale neon ‘Motel’. Het werk werd gemaakt in een motel nabij San Diego in de Verenigde Staten. Vertessen is te zien met ontbloot bovenlijf en op één van de foto’s staat een sixpack van het biermerk Corona op het nachtkastje, het enige element met kleur in het ensemble van zwart-witfoto's. De sfeer is zwoel en weemoedig.
Liliane Vertessen had tal van solotentoonstellingen, onder andere in Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle (1983), Provinciaal Museum Hasselt (1983), de Beursschouwburg, Brussel (1984), Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst, Gent (1985), de Brakke Grond, Amsterdam (1986), Neue Aachener Kunstverein, Aachen (1991), Lenbachhaus, München (1991), CC Hasselt (2012) en Musée de la Photographie, Charleroi (2017). In 1996 won ze de Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap.