The Shadow Is Black and in the Darkness It Can't Show
Ana Torfs
Nummer | BK009192 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | M Leuven |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Ana Torfs (°1963) vertrekt bij de creatie van haar werk vaak van bestaand materiaal, brokstukken uit onze culturele en politieke geschiedenis. Het scala aan media waarop ze beroep doet in haar gelaagde installaties gaat van geluid, film, fotografie en diaprojecties tot diverse druktechnieken en textiel. Uiteindelijk zien of horen we van de oorspronkelijke bron niet meer dan echo’s: omzettingen en vertalingen van tekst naar beeld of omgekeerd, die verschuivingen in betekenis en interpretatie teweegbrengen.
The Shadow Is Black and in the Darkness It Can't Show (2019) is een installatie met HD- projectie. De met stop-motion gefilmde beelden tonen een donkere kamer waarin een haast onzichtbare figuur leven tracht te blazen in een pop. Het gezicht van deze levensechte pop is gemodelleerd naar het dodenmasker van de zogenaamde Inconnue de la Seine, een jonge vrouw die verdronk in de Seine in Parijs rond 1880. Haar gezicht werd het model voor ‘Resusci Anne’, een oefenpop die sinds 1960 wordt gebruikt voor reanimatie-training.
Ana Torfs had onder meer solotentoonstellingen in Bozar, Brussel (2000 en 2020), Generali Foundation, Wenen (2010), K21, Düsseldorf (DE, 2010), WIELS, Brussel (2014), Calouste Gulbenkian Museum, Lissabon (2016), Pori Art Museum (FI, 2017) en MUAC, Mexico City (2021). Haar werk was te zien op Manifesta 9, Genk (2012), de Sharjah Biennial 11 (AE, 2013) en op groepstentoonstellingen in onder meer Parasophia, Kyoto (2015), Museum der Moderne, Salzburg (AT, 2018).