Family Plot
Ana Torfs
Nummer | BK009190 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | S.M.A.K. |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Ana Torfs (°1963) vertrekt bij de creatie van haar werk vaak van bestaand materiaal, brokstukken uit onze culturele en politieke geschiedenis. Het scala aan media waarop ze beroep doet in haar gelaagde installaties gaat van geluid, film, fotografie en diaprojecties tot diverse druktechnieken en textiel. Uiteindelijk zien of horen we van de oorspronkelijke bron niet meer dan echo’s: omzettingen en vertalingen van tekst naar beeld of omgekeerd, die verschuivingen in betekenis en interpretatie teweegbrengen.
Family Plot (2010) bestaat uit vijftig ingelijste prenten in twee formaten. Dit gelaagde werk vertrekt vanuit Ana Torfs’ fascinatie voor de herkomst van de officiële Latijnse namen van planten. Centraal in het werk staat dan ook de Zweedse natuuronderzoeker Carl Linnaeus, die plantennamen voor het eerst formaliseerde. Vaak hield deze nomenclatuur in dat exotische plantensoorten werden vernoemd naar hun Europese ‘ontdekkers’, koningen of sponsors. Torfs verkent in dit werk de ‘werelden’ van de naamgevers van de vijfentwintig door haar gekozen soorten en spint daarbij een subtiel web van onderlinge verbanden tussen de geportretteerden, de planten die naar hen vernoemd werden en de daaruit voortvloeiende implicaties voor de wereldgeschiedenis.
Ana Torfs had onder meer solotentoonstellingen in Bozar, Brussel (2000 en 2020), Generali Foundation, Wenen (2010), K21, Düsseldorf (DE, 2010), WIELS, Brussel (2014), Calouste Gulbenkian Museum, Lissabon (2016), Pori Art Museum (FI, 2017) en MUAC, Mexico City (2021). Haar werk was te zien op Manifesta 9, Genk (2012), de Sharjah Biennial 11 (AE, 2013) en op groepstentoonstellingen in onder meer Parasophia, Kyoto (2015), Museum der Moderne, Salzburg (AT, 2018).