Meat Stand (1793-1796)
Marina Pinsky
Nummer | BK009057 |
Categorie | beeldhouwwerken |
Bewaarnemer | M Leuven |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2019 |
Marina Pinsky (°1986) vertrekt vanuit fotografie, waarin ze is opgeleid, en laat het medium vertakken in sculpturen en installaties. Haar fotografische onderzoek raakt vaak aan specifieke domeinen zoals architectuur en architecturale vormen, wetenschappelijke representaties of beeldmotieven. Door elementen samen te brengen waartussen ogenschijnlijk geen verband bestaat, maakt Pinsky verloren symboliek opnieuw leesbaar. Vaak gaat ze artistiek in dialoog met de stad of (historische) context waarin ze tentoonstelt, maar de resulterende kunstwerken behouden ook daarbuiten hun inhoudelijke waarde.
Meat Stand I (1793-1796) (vervaardigd: 2017) resulteerde uit Pinsky’s onderzoek naar de geschiedenis van de Vleeshal in het Nederlandse Middelburg, dat vandaag een centrum voor hedendaagse kunst is. Toch overstijgt het nagemaakte vleeskraam die lokale verankering. De uitvergrote vleeswaren doen denken aan barokke stillevens; de gigantische muntstukken verwijzen naar de zogenaamde bakenloodjes die lokaal in gebruik waren om de passage via de belangrijkste waterweg van de stad, Het Sloe, te betalen.
Marina Pinsky stelde al solo tentoon in White Columns, New York (VS, 2013), Kunsthalle Basel (CH, 2016), Vleeshal, Middelburg (NL, 2017), Kunstverein Göttingen (DE, 2018), Simian, Kopenhagen (2021) en La Loge, Brussel (2023). Verder nam ze deel aan groepsexpo’s in het MoMA, New York (VS, 2015), Kunstverein Düsseldorf (DE, 2016), WIELS, Brussel (2015 en 2017), S.M.A.K., Gent (2018), Z33, Hasselt (2023) en M HKA, Antwerpen (2023).