Miss Interdépendances
Vincent Meessen
Nummer | BK009307 |
Categorie | fotografie |
Bewaarnemer | FOMU |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Vincent Meessen (°1971) graaft naar vergeten geschiedenissen, die doorgaans gelinkt zijn aan het kolonialisme, om de verwestering van de moderne geschiedschrijving tegen te gaan. De personen en plekken die in zijn werk voorkomen, laten een ander, vaak poëtisch licht schijnen op het verleden en de manier waarop dat vandaag doorwerkt. Zijn artistieke praktijk omvat videowerk, installaties en archiefdocumenten en -beelden. Vaak gaat hij samenwerkingen met andere kunstenaars aan.
Miss Interdépendances (2019) is gebaseerd op een archiefbeeld van de Association des Mulâtres et gens de couleurs de Belgique (AMB). In juni 1960 organiseerde de AMB de enige viering van de onafhankelijkheid van Congo in België, waarop een ‘Miss Indépendance’ werd verkozen. Meessen dupliceerde het archiefbeeld van de winnares, Juliette Emond, en kleurde een deel van het boeket lelies, symbool van zuiverheid in onze cultuur, met de hand in. Voor de tinten baseerde hij zich op de staalkaarten van huids- en haarkleuren die Paul Broca, arts en antropoloog, eind 19e eeuw definieerde.
Vincent Meessen had solotentoonstellingen in WIELS, Brussel (2016), BOZAR (met Tshela Tendu), Brussel (2017), Centre Pompidou, Parijs (2018) en Mu.ZEE (met Samson Kambalu), Oostende (2020). Hij vertegenwoordigde België op de 56e Biënnale van Venetië, samen met internationale gastkunstenaars op zijn uitnodiging (IT, 2015). Hij nam deel aan de Biënnales van Taipei (2016), Shanghai (2018), Chicago (2018), Lubumbashi (2019) en São Paulo (2021).