Acht axioma’s en drie toepassingen
Honoré d'O
Nummer | BK009274 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | Mu.ZEE |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Honoré δ’O (°1961 en °1984) creëert ruimtelijke installaties, sculpturen en video’s met alledaagse herkenbare ingrediënten en een existentieel-filosofische inslag. De composities bevatten immateriële elementen als lucht en licht, die de kijker de conventionele zekerheden van het kunstvoorwerp ontnemen. Pvc-buizen, polystyreen, watten en stofmaskers functioneren als ‘antimaterialen’ die vanuit zichzelf niet aan de kunst refereren. De kunstenaar biedt ons de mentale tegenhanger van het objectmatige, fysieke belang.
Acht axioma’s en drie toepassingen (1992) is een ensemble van acht abstracte vormen in puur industrieel polystyreen, elk op een oppervlakte van één vierkante meter, en drie bijgevoegde sculpturen. De axioma’s - Architectuur, Filosofie, Psychologie, Sociologie, Recht, Wetenschap, Kunst/Poëzie en Fake News - fungeren voor Honoré δ’O als een absolute wet, als bindende artistieke grondregel waaraan zijn werk beantwoordt.
Honoré δ’O vertegenwoordigde België op de 51ste Biënnale van Venetië (IT, 2005). Hij had solotentoonstellingen in Moderna Museet, Stockholm (2000), M HKA, Antwerpen (2002) en Mu.ZEE, Oostende (2016). Zijn werk was te zien op de Biënnale van São Paulo (BR, 1998), de Biënnale van Sydney (2012) en op groepstentoonstellingen in Witte de With, Rotterdam (NL, 2000), S.M.A.K., Gent (meermaals tussen 2000 en 2022), Moscow Museum of Modern Art (2011) en Artsonje Center, Seoul (2012). In 2006 won Honoré δ’O de Vlaamse Cultuurprijs voor Beeldende Kunst.