Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuwsbericht

Vlaamse fictie internationaal op de kaart door steun van Vlaanderen

Onze Vlaamse fictie blijft schitteren dankzij de sterke basis van Vlaamse publieke steun en lokale spelers. Ook internationale samenwerking biedt extra kansen. Toch blijft het onze verantwoordelijkheid om de unieke kracht van Vlaamse verhalen te beschermen en te versterken. Dat en nog veel meer blijkt uit een onderzoek van kenniscentrum Mediapunt.

Het kenniscentrum Mediapunt (Imec-SMIT-VUB) voerde in opdracht van ons departement en de minister van Media een onderzoek uit naar de financiering van Vlaamse fictiereeksen, documentairereeksen en films van de laatste tien jaar. We staan even stil bij de belangrijkste conclusies. 

Cameraman

Recordaantal Vlaamse fictiereeksen in 2023

De lancering van Streamz, de concurrentie met internationale spelers en de populariteit van fictie hebben geleid tot een toenemend aanbod Vlaamse fictiereeksen, met 2023 als piekjaar. VRT heeft met reeksen voor VRT 1, VRT Canvas, Ketnet en haar VRT MAX ‘originals’ het grootste aanbod. Voor private zenders blijft fictieproductie evenwel uitdagend. Streamz is het belangrijkste platform geworden voor fictieproducties van die zenders.
 

Invloed van internationale streamers verandert Vlaamse fictiemarkt 

Internationale streamers hebben de Vlaamse fictiemarkt veranderd met een groter aanbod en meer niche- en shortformatreeksen voor jongere doelgroepen. Sinds 2021 zijn coproducties met Streamz, buitenlandse zenders en streamers de norm voor grotere Vlaamse reeksen, wat voor hogere budgetten zorgt. Reeksen met een kostprijs van vijf miljoen euro of meer zijn nu eerder de standaard dan een uitzondering. 

Toch blijft de investering van grote streamers in Vlaamse producties beperkt, zowel in aantal projecten als financiële bijdrage. Vlaamse producties blijven sterk afhankelijk van publieke steun, zoals taxshelter, het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en de Vlaamse stimuleringsregeling.

Beperkte stijging in gemiddelde budgetten ondanks hogere kosten

De gemiddelde kostprijs voor fictiereeksen met afleveringen van 40 minuten en meer is weliswaar gestegen, maar het algemene gemiddelde is minder toegenomen dan je door de inflatie zou verwachten. In vergelijking met tien jaar geleden is er vandaag met een gelijkaardig budget minder mogelijk, wat voor spanningen rond kwaliteit en werkomstandigheden zorgt. Documentairereeksen en films hebben nog lagere budgetten en missen de steun die tv-reeksen wel genieten van omroepen of binnenlandse streamers.

Coronacrisis bood tijdelijk meer financiële steun en kansen

Door de coronacrisis kregen uitgestelde of vastgelopen producties extra steun, wat tot enkele kortlopende projecten en tijdelijke budgetverhogingen leidde. Voor film hielpen de steunmaatregelen projecten financieren die door de pandemie extra kosten maakten.

Enkele cijfers

  • Tussen 2014 en 2023 varieerde de totale investering in Vlaamse fictiereeksen tussen 33 en 91 miljoen euro. 2023 kende een recordbedrag.
  • Het gemiddeld budget van fictiereeksen met lange afleveringen is gestegen tot 4,8 miljoen euro per reeks in 2023, met een kostprijs van 837.902 euro per uur high-endfictie. Het gemiddelde budget is tussen 2014 en 2023 met meer dan 1 miljoen euro gestegen.
  • De inbreng van buitenlandse partners is sinds 2016 merkbaar gestegen, met een bijdrage van 15 miljoen euro in 2023, goed voor 16% van het budget van de Vlaamse fictie.
  • In 2023 lag het gemiddelde budget voor feature films op 2,5 miljoen euro, voor auteursfilms op 2 miljoen euro en voor publieksfilms op 3 miljoen euro. 
  • Het budget voor documentairereeksen bedroeg in 2023 817.508 euro per reeks, met een omroepinvestering van 183.437 euro tussen 2020 en 2022. De niet-Vlaamse inbreng bleef stabiel op 5 tot 8%.

Meer info

Voor meer info over het onderzoek kun je op de website van Mediapunt terecht. 

Blijf je graag op de hoogte van het onderzoek en de analyses van Mediapunt? Schrijf je dan in op hun nieuwsbrief.