Verenigingsloket gaat aan de slag met jouw ideeën
Het Verenigingsloket wil met een overkoepelend digitaal platform de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroegen we input van zowel verenigingen als overheden. Wat blijkt? Beide kampen ze met gelijkaardige uitdagingen en stellen ze ook gelijkaardige oplossingen voor.
Top 3 van wensen en noden
Verenigingen focussen op oplossingen die hen helpen bij allerlei wettelijke en juridische verplichtingen. Verder willen ze één up-to-date overzicht van relevante diensten (bijvoorbeeld voor subsidies en erkenningen). Ook een standaardprofiel van hun vereniging is wenselijk, zodat ze maar één keer hun gegevens moeten ingeven.
Medewerkers van overheden delen deze top 3, zij het in een andere volgorde. Zij kijken voornamelijk uit naar een centrale databank voor verenigingen om gegevens eenmalig op te vragen en te delen. Ook een totaaloverzicht van de lopende productaanvragen staat op hun verlanglijstje. Verder willen ze hun dienstverlening optimaliseren via een volledige digitalisering van aanvraag tot aflevering van het product of dienst.
Uitwerken eerste concepten
Dit is slechts de top 3 van een groot aantal ideeën en suggesties die via het participatieplatform binnenkwamen. Helaas kunnen we die voorstellen niet allemaal en ook niet tegelijkertijd realiseren. Daarom hebben we bij elk idee aangegeven of
- het nog in deze regeerperiode te realiseren is, of eerder in de volgende;
- of het nog extra onderzoek nodig heeft.
Nu we voldoende ideeën hebben verzameld, werken we de eerste concrete concepten uit en bouwen we stelselmatig verder aan een testversie van het Verenigingsloket. Zodra die concepten klaar zijn, stellen we ze op ons participatieplatform voor.