Overslaan en naar de inhoud gaan
Toolkit cultuureducatie
Open menu
Toolkit cultuureducatie
Close menu
Home
Cultuur
Jeugd
Media
Overkoepelend
Het EU-voorzitterschap
Het voorzitterschap Cultuur
Het voorzitterschap Jeugd
Het voorzitterschap Media
Relanceplan Vlaamse Veerkracht
Relanceprojecten voor de cultuursector
Relanceprojecten voor de jeugdsector
Relanceprojecten voor de mediasector
Cultuur- en jeugdinfrastructuur
M HKA bouwproject
Investeringssubsidies
Investeringssubsidie strategische cultuur- en jeugdinfrastructuur
Investeringssubsidies - sectorale prioriteiten
Energielening Cultuur en Jeugd
Energiescans en quick wins jeugdinfrastructuur
Investeringssubsidies voor kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van jeugdinfrastructuur
Fonds Culturele Infrastructuur
Jeugdmaps
Ontdek
Duurzame ontwikkeling
Horizontaal beleid
Fysieke, psychische en seksuele integriteit
Gelijkekansenbeleid
Internationaal
Jeugdbeleid
Kennisportalen
KIOSK
Wat is KIOSK?
Nieuwe versie van KIOSK op 24 januari 2024
Handleidingen en veelgestelde vragen over KIOSK
Begrippenlijst
Mandaten afsluiten en rechten toekennen
Persoon met Belgische eID
In naam van persoon met Belgische eID
Externe dienstverlener
Organisatie met inrichtende macht
Onderwijs en vormingsinstelling
Entiteit van de Vlaamse overheid
Organisatie met ondernemingsnummer
Lokaal bestuur
Feitelijke vereniging
Buitenlandse personen
Buitenlandse organisatie
Hoe kun je problemen melden?
Formulieren Kunsten
Forms Arts Decree
Formulieren Cultureel erfgoed
Participatie
Subsidies in het kader van het Participatiedecreet
Lokale netwerken vrijetijds-participatie van personen in armoede
Verenigingen met een specifieke opdracht met betrekking tot het verenigingsleven
Participatieprojecten kansengroepen
Vereniging voor gedetineerden
Bibliotheekwerking gedetineerden
Digitalisering gevangenisbibliotheken
Hobbyverenigingen
Gesubsidieerde participatie-instellingen
Platform Kunst in Opdracht
Wat is Kunst in Opdracht?
Dienstverlening
Decreet Kunst in Opdracht
Eerstelijnsadvies
Kennisontwikkeling
Dienstorder Kunst op rotondes
Bemiddeling bij kunstopdrachten
Inspirerende voorbeelden
Zoeken naar inspirerende kunstopdrachten
Kennisontwikkeling
Stimuleringsinstrument Kunst in Opdracht in de publieke ruimte
Collectievorming hedendaagse kunst in de publieke ruimte
Murals als publieke kunstopdracht
Verkennend onderzoek Kunst in Opdracht in de publieke ruimte
Pilootprojecten Kunst in Opdracht ‘Meer dan Object’
Meesterproef Kunst in Opdracht voor jonge makers
Kunst in Opdracht in open ruimte en landschap
Publicaties
Samenwerkingsverbanden
Tewerkstelling
Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA)
Vrijwilligersbeleid
Gecoördineerd Vlaams vrijwilligersbeleid
Gratis vrijwilligersverzekering
Crisisvrijwilligerswerk
Onderzoek vrijwilligersbeleid
Het EU-voorzitterschap
Nieuws
Agenda
Over CJM
Subsidiewijzer
Home
Cultuur
Jeugd
Media
Overkoepelend
Het EU-voorzitterschap
Het voorzitterschap Cultuur
Het voorzitterschap Jeugd
Het voorzitterschap Media
Relanceplan Vlaamse Veerkracht
Relanceprojecten voor de cultuursector
Relanceprojecten voor de jeugdsector
Relanceprojecten voor de mediasector
Cultuur- en jeugdinfrastructuur
M HKA bouwproject
Investeringssubsidies
Investeringssubsidie strategische cultuur- en jeugdinfrastructuur
Investeringssubsidies - sectorale prioriteiten
Energielening Cultuur en Jeugd
Energiescans en quick wins jeugdinfrastructuur
Investeringssubsidies voor kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van jeugdinfrastructuur
Fonds Culturele Infrastructuur
Jeugdmaps
Ontdek
Duurzame ontwikkeling
Horizontaal beleid
Fysieke, psychische en seksuele integriteit
Gelijkekansenbeleid
Internationaal
Jeugdbeleid
Kennisportalen
KIOSK
Wat is KIOSK?
Nieuwe versie van KIOSK op 24 januari 2024
Handleidingen en veelgestelde vragen over KIOSK
Begrippenlijst
Mandaten afsluiten en rechten toekennen
Persoon met Belgische eID
In naam van persoon met Belgische eID
Externe dienstverlener
Organisatie met inrichtende macht
Onderwijs en vormingsinstelling
Entiteit van de Vlaamse overheid
Organisatie met ondernemingsnummer
Lokaal bestuur
Feitelijke vereniging
Buitenlandse personen
Buitenlandse organisatie
Hoe kun je problemen melden?
Formulieren Kunsten
Forms Arts Decree
Formulieren Cultureel erfgoed
Participatie
Subsidies in het kader van het Participatiedecreet
Lokale netwerken vrijetijds-participatie van personen in armoede
Verenigingen met een specifieke opdracht met betrekking tot het verenigingsleven
Participatieprojecten kansengroepen
Vereniging voor gedetineerden
Bibliotheekwerking gedetineerden
Digitalisering gevangenisbibliotheken
Hobbyverenigingen
Gesubsidieerde participatie-instellingen
Platform Kunst in Opdracht
Wat is Kunst in Opdracht?
Dienstverlening
Decreet Kunst in Opdracht
Eerstelijnsadvies
Kennisontwikkeling
Dienstorder Kunst op rotondes
Bemiddeling bij kunstopdrachten
Inspirerende voorbeelden
Zoeken naar inspirerende kunstopdrachten
Kennisontwikkeling
Stimuleringsinstrument Kunst in Opdracht in de publieke ruimte
Collectievorming hedendaagse kunst in de publieke ruimte
Murals als publieke kunstopdracht
Verkennend onderzoek Kunst in Opdracht in de publieke ruimte
Pilootprojecten Kunst in Opdracht ‘Meer dan Object’
Meesterproef Kunst in Opdracht voor jonge makers
Kunst in Opdracht in open ruimte en landschap
Publicaties
Samenwerkingsverbanden
Tewerkstelling
Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA)
Vrijwilligersbeleid
Gecoördineerd Vlaams vrijwilligersbeleid
Gratis vrijwilligersverzekering
Crisisvrijwilligerswerk
Onderzoek vrijwilligersbeleid
Het EU-voorzitterschap
Nieuws
Agenda
Over CJM
Subsidiewijzer
Kruimelpad
Home
cultuureducatie
Toolkit cultuureducatie
Toolkit Cultuureducatie
Deze snelle ‘zelfscan’ bestaat uit vragen over het profiel van je organisatie en vragen met betrekking tot de kwaliteit van je cultuureducatieve werking. Je kan per vraag maar één antwoord aanduiden. Kies steeds het antwoord waar jouw werking het dichtst bij aanleunt, ook al komt het misschien niet exact overeen. Na in totaal 19 vragen krijg je jouw resultaat te zien.
Profiel van jouw organisatie
Jouw cultuureducatieve werking bestaat sinds
minder dan 1 jaar
1 tot 5 jaar
meer dan 5 jaar
De cultuureducatieve werking is
een deeltaak van onze organisatie
de kerntaak van onze organisatie
Door hoeveel vaste medewerkers wordt jouw cultuureducatieve werking uitgevoerd en ondersteund?
0 tot 3 voltijdse equivalenten
3 tot 6 voltijdse equivalenten
6 tot 12 voltijdse equivalenten
meer dan 12 voltijdse equivalenten
Wordt jouw cultuureducatieve werking uitgevoerd en ondersteund door freelancers?
ja
nee
If yes: how many?
Hoeveel cultuureducatieve activiteiten (activiteiten waar participanten aan deelnemen) organiseer je?
minder dan 6 activiteiten per jaar
meer dan 6 activiteiten per jaar, maar minder dan 1 per week
wekelijks 1 tot 3 activiteiten
meer dan 3 activiteiten per week
Over welk budget beschikt jouw cultuureducatieve werking?
een vast budget
een variabel budget
een combinatie van beiden
Hoeveel procent van je cultuureducatieve budget bestaat uit subsidies?
minder dan 30%
tussen 30% en 70%
meer dan 70%
Context
De context- of omgevingsanalyse schetst een beeld van relevante factoren in de omgeving van je werking. De omgevingsanalyse duidt trends en ontwikkelingen met betrekking tot je geografische ligging, de demografische samenstelling van de buurt/stad/regio waarin je werkzaam bent, de educatieve en culturele context, enz.
Hoe speelt de cultuureducatieve werking van jouw organisatie in op de context?
We hebben nog nooit een contextanalyse gemaakt, of als we er al een gemaakt hebben, gebruiken we deze zelden.
We hebben al eens een contextanalyse gemaakt of hebben – zonder daarom een diepgaande analyse gedaan te hebben – onze context goed in beeld en grijpen hier naar terug om onze activiteiten te inspireren.
We maken systematisch/herhaaldelijk een contextanalyse. Deze analyse ligt mee aan de basis van onze missie, visie en beleidsdoelstellingen.
Missie en visie
Je missie en visie beschrijven jouw bestaansreden, jouw waarden en welke richting je wil uitgaan met je cultuureducatieve werking. Ze verduidelijken en motiveren keuzes rond de inhoudelijke invulling van je cultuureducatieve werking, en de plaats daarbinnen van de medewerkers en participanten.
In welke mate bepaalt de missie en visie van de cultuureducatieve werking jouw activiteiten?
De missie en visie van onze cultuureducatieve werking is niet neergeschreven. Dit hoeft ook niet, wij weten waar we voor staan en waar we naartoe willen. Als daar om gevraagd wordt, kunnen wij dit wel verwoorden.
De missie en visie van onze cultuureducatieve werking is neergeschreven en gekend door de medewerkers. Onze activiteiten worden regelmatig afgetoetst aan de missie en visie.
De missie en visie van onze cultuureducatieve werking is de basis voor alle beslissingen en activiteiten. Ze is gekend en gedragen door alle medewerkers (en eventueel zelfs participanten). Ze wordt regelmatig herbekeken en getoetst op maatschappelijke relevantie.
Doelgroep (of -publiek)
De doelgroep is een (of meerdere) afgebakende groep(en) waarop de cultuureducatieve werking is gericht. Je kan doelgroepen afbakenen op basis van bv. leeftijd, woonplaats of kenmerken die te maken hebben met de maatschappelijke achtergrond.
Hoe houdt jouw cultuureducatieve werking rekening met doelgroepen?
Wij maken bij het opzetten van onze cultuureducatieve activiteiten weinig onderscheid in doelpubliek, iedereen is welkom. Het publiek vindt zijn weg naar ons aanbod en we voelen geen nood om specifieke doelgroepen in kaart te brengen.
We vinden het belangrijk om een zicht te hebben op de doelgroep(en) waarvoor we een cultuureducatieve werking uitbouwen. Ze zijn grotendeels gekend en beschreven. Onze activiteiten zijn in meer of mindere mate op hen afgestemd.
We weten heel goed welke activiteiten we opzetten voor welke doelgroep(en) en waarom. Het doelpubliek is telkens duidelijk afgebakend. Dit kan gaan van zeer eng tot zeer breed, maar het is steevast een bewuste keuze en komt voort uit een doorgedreven contextanalyse en/of missie en visie.
Doelstellingen
De cultuureducatieve doelstellingen vertellen wat je beoogt te bereiken bij de vooropgestelde doelgroep(en).
Hoe bepaal je je doelstellingen?
Wij bepalen onze doelstellingen enkel per activiteit. Ze zijn dus vaak eenmalig en gericht op een daarvoor afgebakend publiek.
Onze doelstellingen zijn toepasbaar voor de gehele cultuureducatieve werking. Ze zijn per activiteit gespecifieerd en vertaald naar de verschillende doelgroepen.
Onze doelstellingen zijn toepasbaar voor de gehele cultuureducatieve werking en gebaseerd op onze missie en visie. De doelstellingen worden regelmatig herbekeken en getoetst aan de context.
Hoe beïnvloeden je doelstellingen je aanpak?
Onze doelstellingen geven vooral ruimte om innovatief en experimenteel aan de slag te kunnen gaan op vlak van het inhoudelijke, de werkvormen en de begeleiding.
De activiteiten worden geëvalueerd aan de hand van onze doelstellingen, en zo procesmatig bijgestuurd.
Onze doelstellingen worden gebruikt om bestaande activiteiten en samenwerkingen te evalueren en valoriseren, én om richting te geven aan experiment en voortdurende vernieuwing van onze cultuureducatieve werking.
Proces
Een proces wordt hier afgebakend als de weg die een participant of een groep participanten aflegt onder een cultuureducatieve begeleiding. Een proces kan zich over een of meerdere activiteiten spreiden.
Wat ligt er aan de basis van je processen?
Ons buikgevoel of ervaring, persoonlijke input van de begeleider.
De doelstellingen van onze cultuureducatieve werking worden vertaald in functie van de doelgroep(en). Daarbij wordt er rekening gehouden met zowel het proces als het eindproduct.
Onze context, missie en visie, doelgroep(en) en doelstellingen vormen de basis. Hierbij gaat veel aandacht naar een goede balans tussen cultuurbeleving en educatieve doelstellingen, proces en product, vorm en inhoud, sturing en vrijheid…
Hoe worden je processen bepaald?
De begeleiders van de activiteit bepalen de processen en methodes zelf, op het moment van de activiteit. Dit leidt tot een ‘trial & error’ benadering.
De organisatie denkt de activiteit op voorhand uit. Onze begeleiders voeren de processen uit.
De processen worden op voorhand uitgezet, én laten structureel plaats aan de begeleider om ze bij te sturen in functie van de omstandigheden en de participanten.
Begeleiding
Begeleiding kan verschillende vormen aannemen: het begeleiden van een workshop of vorming, het faciliteren en inrichten van een atelier of praatcafé, de opdrachten voor een spelkoffer bedenken en formuleren, enz. De begeleiders maken keuzes in werkvormen, cultuurdragers en methodes. Ook de omkadering, ondersteuning en expertisedeling van de medewerkers vindt hier een plaats.
Hoe kies je de begeleiding van cultuureducatieve processen en activiteiten, ongeacht of dit intern (binnen de eigen organisatie) dan wel extern (door een partner) wordt opgenomen?
De begeleiding voor een proces – of dit nu personen zijn, dan wel een of ander didactisch instrument (bv. spelkoffer, digitale interface…) – worden pragmatisch of op buikgevoel gekozen: bv. wie/wat is er beschikbaar? wie/wat lijkt ons geschikt?
We kiezen welbewust en doelgericht voor een bepaalde begeleiding. De begeleiders worden geselecteerd op basis van hun motivatie, ervaring, expertise… en achteraf ook geëvalueerd.
We weten waarom we voor een bepaalde begeleiding kiezen en hoe deze past binnen onze missie en visie en doelstellingen. Begeleiders worden geselecteerd op basis van (competentie)profielen en via een procedure. Ze worden regelmatig geëvalueerd.
Hoe ondersteun je je begeleiding en laat je hen groeien?
We bieden aan onze begeleiders geen bewuste ondersteuning of opleiding aan, maar laten hen hier vrij in.
We bieden onze begeleiders vormingsmogelijkheden waardoor ze zich kunnen bijscholen. We hebben een apart beleid voor vaste medewerkers en voor vrijwilligers en freelancers.
We hechten belang aan een voortdurende groei van onze begeleiders. Dit doen we door het inrichten of stimuleren van aangepaste vorming en het uitwisselen van expertise. Via een competentiebeleid willen we onze medewerkers ondersteunen in hun eigen professionele ontwikkeling.
Samenwerking
Samenwerken met andere organisaties is het bundelen van de krachten om goede cultuureducatieve processen te realiseren. Dit kan op diverse manieren en met verschillende intensiteit: kortstondig, langdurig, eenmalig, toevallig, structureel. In vele gevallen zorgt samenwerken voor cultuureducatieve meerwaarde omwille van uitwisseling en combinatie van o.a. doelgroepen en expertise.
Hoe vindt samenwerking zijn plaats in jouw cultuureducatieve werking?
Samenwerking ontstaat eerder toevallig door ontmoetingen met mensen die inspirerend overkomen, het participeren aan ‘events’. Er is in onze cultuureducatieve werking een open en nieuwsgierige houding om deze samenwerkingsopportuniteiten te grijpen.
Samenwerking is een vast item bij het opzetten van onze cultuureducatieve werking, het uitschrijven van projecten, in vergaderingen, in sjablonen ter voorbereiding en verslaggeving van projecten.
Samenwerking staat in onze organisatie in de missie- en visieteksten beschreven. We gaan bewust om met het kiezen van onze partners. Onze organisatie bevraagt zichzelf regelmatig wat betreft de kwaliteit ervan en het voordeel voor beide partijen.
Documenteren, evalueren en verbeteren
Documenteren is het verzamelen en vastleggen van informatie over de verschillende aspecten van je cultuureducatieve werking. Na het verzamelen van informatie, komt het evalueren. In een evaluatie interpreteer je informatie om de waarde van het proces en/of het resultaat te bepalen. Aan het einde van dit proces tracht je beslissingen te nemen om je cultuureducatieve werking te verbeteren.
Hoe gebeurt dit vandaag?
We documenteren onze activiteiten. We evalueren af en toe, informeel met de participanten. We nemen de verbeterpunten mee voor de volgende keer dat we dezelfde activiteit doen...
We documenteren zo veel mogelijk onze processen en activiteiten voor intern gebruik en communicatiedoeleinden. We evalueren geregeld aan de hand van een methode (bv. vragenlijst of groepsgesprek). We nemen de geleerde lessen mee naar de toekomst en het geheel van onze werking.
We documenteren systematisch onze werking voor intern en extern gebruik, maar ook om bij te dragen aan de beeldvorming van het cultuureducatieve veld. Evaluaties worden grondig voorbereid en afgestemd op doelgroep(en) en context. We zetten hierbij verschillende kanalen en methodes in. Bij de verwerking zoeken we verbeterpunten op het niveau van proces en activiteit, en durven we onze aanpak en identiteit in vraag te stellen.
Wie is erbij betrokken?
Het beleid van onze organisatie evalueert de cultuureducatieve werking, de beslissingen worden gecommuniceerd naar de medewerkers.
Het beleid en de medewerkers evalueren samen, de beslissingen worden gecommuniceerd naar de partners van de cultuureducatieve werking en eventueel naar de doelgroep(en)
Het beleid, de medewerkers, de partners en de participanten worden allemaal betrokken in de evaluatie. De communicatie is transparant naar alle betrokken partijen.