Red Offering
Heide Hinrichs
Nummer | BK009071 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | S.M.A.K. |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2019 |
Heide Hinrichs (°1976) bouwt haar artistieke praktijk op haar herinneringen aan situaties, persoonlijke emoties, het onderbewustzijn, en kunsthistorische en literaire elementen. Gevonden en bestaande materialen brengt ze onder in fijnzinnige en tactiele sculpturen en installaties. Daarnaast maakt ze tekeningen en videowerk. Het lichaam speelt een belangrijke rol, net als de ideeën van verplaatsing, vertaling, herhaling en het kopiëren.
Red Offering (2017) ontstond uit Hinrichs vertaling van het Zuid-Koreaanse boek Dictee van Theresa Hak Kyung Cha (1982) naar het Duits. Negen papiervellen gaf ze met Japanse inkt verschillende grijstinten. Op elk vel is in waterverf een vorm getekend, volgens een kleurverloop van zachtroze naar donkerrood. Doordat ze in een willekeurige positie op de grond liggen, activeren ze de toeschouwer om errond te lopen of erbij te knielen. De ingewerkte rijstkorrels en de zichtbare vezels van het moerbeipapier dragen bij aan een karakteristieke visuele structuur en tactiele uitstraling.
Heide Hinrichs had al solotentoonstellingen bij KunstVerein Ahlen (DE, 2006), in het Seattle Art Museum (VS, 2009), bij Heidelberger Kunstverein (DE, 2012) en in KIOSK, Gent (2020). Daarnaast nam ze deel aan Manifesta 7, Rovereto (IT, 2008), de Triënnale van Kathmandu (2017), en groepsexpo’s bij Netwerk, Aalst (2010), in Kunsthaus Dresden (DE, 2017), S.M.A.K., Gent (2019), WIELS, Brussel (2020) en Kestner Gesellschaft, Hannover (DE, 2022).