Navigating Polarities
Marjolijn Dijkman
Nummer | BK009060 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | Mu.ZEE |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2019 |
Marjolijn Dijkman (°1978) grondt haar artistieke, vaak speculatieve projecten op langdurig onderzoek. De raakvlakken tussen cultuur, wetenschapsdomeinen en filosofie spit ze uit in videowerken, fotografie, sculpturen, performances en installaties. Zo verbindt ze actoren in de kennisproductie met de collectieve verbeelding. Ze traceert bijvoorbeeld de sporen van het verlichtingsdenken in onze hedendaagse samenleving. Met Maarten Vanden Eynde richtte ze in 2005 Enough Room for Space op.
Navigating Polarities (2018) is een immersieve filminstallatie. Een koepelvormig scherm staat als een grote schaal op de grond, zodat het publiek de projectie voorovergebogen bekijkt. In het videowerk onderzoekt Dijkman de gevolgen van de magnetische straling van de aarde. Voor de mens vormt die enerzijds een dankbaar instrument voor navigatie, maar houdt anderzijds ook filosofische, psychologische en morele consequenties in. Onder andere door de polariteit van de aarde, is de mens geneigd om in veel opzichten binair te denken.
Marjolijn Dijkman had al solo-expo’s in onder meer IKON Gallery, Birmingham (VK, 2011), The Institute of Contemporary Arts, Londen (2015), Contemporary Arts Center, Cincinnati (VS, 2020) en Turku Art Museum, Turku (FI, 2022). Haar werk was daarnaast te zien in M HKA, Antwerpen (2008), op de Biënnale van Shangai (CN, 2016), de Biënnale van Sydney (AU, 2018), in BOZAR, Brussel (2019) en bij Framer Framed, Amsterdam (2023).