Margins of Excess
Max Pinckers
Nummer | BK009309 |
Categorie | fotografie |
Bewaarnemer | FOMU |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Max Pinckers (°1988) doorprikt het manipulatieve mechanisme achter documentaire fotografie en fotojournalistiek. Zijn vorm van documentaire is speculatief, waarbij hij realiteit en fictie vermengt. Vaak tonen zijn technisch hoogstaande beelden onverwachte situaties. Markant is zijn gebruik van flitslicht, waardoor hij de geconstrueerde scènes die hij vastlegt, theatraliseert.
Margins of Excess (2018) is een fotografische serie over zes individuen die handelden uit passie of verbeeldingskracht. Door de massamedia in de Verenigde Staten werden ze echter afgeschilderd als bedriegers, omdat hun versies niet pasten in algemeen aanvaarde overtuigingen. In de collectie werden de foto’s rond het verhaal van Richard Heene opgenomen. Hij zou in 2009 een hoax hebben opgezet door een op een ufo gelijkende heliumballon op te laten en vervolgens alarm te slaan dat zijn zoon zich mogelijk in die ballon bevond.
Max Pinckers toonde zijn werk in het kader van Europalia in BOZAR, Brussel (2013) en had solotentoonstellingen in onder meer MOCAK, Krakau (PL, 2015), Belfast Exposed (GB, 2019), WU Space, Shenyang (CN, 2020) en FOMU, Antwerpen (2021). Zijn foto’s waren te zien in groepstentoonstellingen in FOMU (2013, 2017 en 2021), Philadelphia Museum of Art (US, 2015), Cultuurcentrum Mechelen (2018), Fotodok, Utrecht (NL, 2019) en Fotomuseum Winterthur (CH, 2021).