Lamb Chops Should Not Be Overcooked
Saddie Choua
Nummer | BK009314 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | Mu.ZEE |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2021 |
Saddie Choua (°1971) stelt thema’s als racisme, exotisme, kolonialisme en discriminatie centraal in haar artistieke praktijk. Ze vertrekt vanuit de eenzijdige perceptie van de ander in de dominante media- en beeldcultuur. Die stereotype narratieven doorbreekt ze door haar publiek zelf te laten reflecteren over bestaande machtsstructuren. Als beeldend kunstenaar kiest ze overwegend voor multimediale installaties; daarnaast is ze ook documentairemaker en schrijver.
Lamb Chops Should Not Be Overcooked (2019) is een installatie met videowerk, een audioboek, collages en diverse objecten in een huiselijke setting met planten en zetels. Het vertrekpunt van de installatie is Choua’s onderzoek naar het Cruydeboek (1554), geschreven door de Mechelse dokter en botanist Rembert Dodoens. Voor die tijd was Dodoens’ methode, waarbij hij planten classificeerde volgens uiterlijke kenmerken, baanbrekend. Choua zag in die werkwijze, vanuit een hedendaags perspectief, vooral een middel om natuur te domineren en trok parallellen met racisme. Ze nam het Cruydeboek als basis voor een eigen editie met recepten voor bijvoorbeeld traumaverwerking, waarvan ze fragmenten in de installatie verwerkte.
Saddie Choua had solotentoonstellingen en screenings in Palais des Beaux-Arts, Charleroi (2013), het Europees Parlement in Straatsburg (FR, 2013), WIELS, Brussel (2015) en KANAL – Centre Pompidou, Brussel (2019). Ze nam deel aan Contour 9, Mechelen (2019) en groepsexpo’s in het Centre Wallonie-Bruxelles, Parijs (2020), Kunsthalle Wien (2020) en Extra City, Antwerpen (2021).