Chronology of tears
Edith Dekyndt
Nummer | BK007935 |
Categorie | installaties |
Bewaarnemer | M HKA |
Collectie | Collectie Vlaamse Gemeenschap |
Aankoopjaar | 2016 |
Edith Dekyndt (°1960) werkt met video, sculptuur, installatie, tekeningen, schilderijen en geluid. Ze laat zich inspireren door efemere gebeurtenissen, biologisch-wetenschappelijke experimenten en, vaak onopgemerkte, fysieke natuurverschijnselen. Met een ecologische focus bevraagt ze visuele fenomenen rondom ons via een poëtische en esthetische benadering. Door haar aandacht voor de natuurlijke transformatieprocessen van materialen en hun vergankelijke aard tracht ze het ongrijpbare te onthullen.
Chronology of tears (2014) is een driedelige installatie waarmee Dekyndt een artistiek onderzoek voert naar de statische elektriciteit die door het wrijven van een wollen deken wordt opgewekt. De videoprojectie Svalbard focust op het manipuleren van het deken en het typische knetterende geluid. De oplichtende vonken staan dan weer centraal in de diaprojectie Static Light. Het deken zelf, waarvan de hangende positie een sculpturale spiraalvorm genereert, vervolledigt het geheel. Eén van de zijden bedekte Dekyndt met een koperlaag om een materieel contrast te bekomen. Met de installatie focust ze op de intrigerende wisselwerking van materialen.
Edith Dekyndt had onder meer solotentoonstellingen in Witte de With, Rotterdam (NL, 2009), KIOSK, Gent (2010), WIELS, Brussel (2016), Kunsthaus Hamburg (DE, 2019) en M HKA, Antwerpen (2024). Haar werk was te zien op groepstentoonstellingen in KW, Berlijn (2008), S.M.A.K., Gent (2009 en 2011), BOZAR, Brussel (2017) en op de 57e Biënnale van Venetië (IT, 2017).