Lijst van vergunningsplichtige handelingen waarbij kan gesteld worden dat bij worst case benadering de impactscore kleiner is dan of gelijk is aan 1%
Voor de onderstaande vergunningsplichtige handelingen (eengezinswoningen en verkavelingen) kan gesteld worden dat bij worst case benadering de impactscore kleiner is dan of gelijk is aan 1%.
Bouwen van een eengezinswoning op meer dan 150 m van Habitatrichtlijngebied
Op basis van een Nederlandse studie van TNO(PDF bestand opent in nieuw venster) kan aangenomen worden dat de NOx-emissies voor de bouw van een ééngezinswoning in het slechtste geval (worst case) overeenkomen met 76 kg NOX/jaar.
Aan de hand van de VITO-tabel voor de aanlegfase(PDF bestand opent in nieuw venster) komen we met een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en een jaarlijkse emissie van 76 kg NOX uit op een afstand van 150 m. Deze afstand is volgens de tabel de afstand tot het habitattype met een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) opdat er geen overschrijding is van de 1%-drempelwaarde. Aangezien we werken met worst-case-aannames, kunnen we stellen dat er geen overschrijding is van de 1%-drempelwaarde op een afstand van 150 meter tot de grens van het dichtsbijgelegen habitatrichtlijngebied.
In het TNO-rapport wordt voor het bepalen van de NOx-emissies van de bouw van een woning ook rekening gehouden met de aanvoer van materiaal e.d., maar hierbij wordt geen rekening gehouden met de locatie van de aanvoerroute. Er kan echter uitgesloten worden dat door de locatie van de aanvoerroute de impactscore alsnog hoger dan 1% zou kunnen zijn. Op basis van de VITO-tabel voor de aanlegfase (PDF bestand opent in nieuw venster)wordt een jaarlijkse emissie van 95 kg NOX weergegeven bij een KDW van 6 kg N(ha*jaar) en een afstand van 150 m. De worst-case-emissies voor het bouwen van een eengezinswoning bedragen dus slechts 80% van de waarde uit de VITO-tabel voor de aanlegfase(PDF bestand opent in nieuw venster). Het aantal jaarlijkse verkeersbewegingen voor zware voertuigen waarmee de drempelwaarde van 1% niet kan worden overschreden, kan bepaald worden met de VITO-tabel voor verkeer(PDF bestand opent in nieuw venster) bij een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en een afstand van 0 m. Dit aantal bedraagt 9.000 jaarlijkse verkeersbewegingen. 20% hiervan komt op 1.800 jaarlijkse verkeersbewegingen voor zware voertuigen. Hiervan kunnen we aannemen dat het vrachtwagenverkeer voor het bouwen van een ééngezinswoning ruim onder 1.800 jaarlijkse verkeersbewegingen van zware voertuigen zal zitten. Bijgevolg zal voor de bouw van een woning op meer dan 150 m van Habitatrichtlijngebied de combinatie van de emissies van de aanlegfase met een worst-case-locatie van de aanvoerroute, niet tot een impactscore van meer dan 1% leiden.
Op basis van bovenstaande motivering werd aangetoond dat de impactscore van de bouw van een ééngezinswoning op meer dan 150 m van Habitatrichtlijngebied niet meer dan 1% bedraagt.
Het aantal vervoersbewegingen van een ééngezinswoning wordt bepaald als volgt:
2 vervoersbewegingen/dag * 4 personen * 365 dagen/jaar = 2.920 vervoersbewegingen/jaar.
De VITO-tabel voor verkeer(PDF bestand opent in nieuw venster) geeft aan dat bij een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en een afstand van 0 m er 70.000 lichte vervoersbewegingen (hieronder vallen personenwagens, bestelwagens, moto’s en mopeds) per jaar mogelijk zijn zonder de 1% drempel te overschrijden.
De 2920 jaarlijkse lichte vervoersbewegingen, zoals begroot voor een ééngezinswoning, zijn ruim minder dan 70.000 jaarlijkse vervoersbewegingen. Bijgevolg zal de impactscore in de fase na de aanleg kleiner zijn dan 1%.
Het verkavelen van gronden in functie van de bouw van maximaal 23 eengezinswoningen op meer dan de hieronder vermelde afstand van Habitatrichtlijngebied
- Op 300 m van Habitatrichtlijngebied kunnen 3 loten voor eengezinswoningen worden voorzien.
- Op 500 m van Habitatrichtlijngebied kunnen 9 loten voor eengezinswoningen worden voorzien.
- Op 1000 m van Habitatrichtlijngebied kunnen 23 loten voor eengezinswoningen worden voorzien.
Het aantal vervoersbewegingen van een woning/kavel wordt ingeschat als 2 vervoersbewegingen/dag * 4 personen * 365 dagen/jaar = 2.920 vervoersbewegingen/jaar.
De VITO-tabel voor verkeer (PDF bestand opent in nieuw venster)geeft aan dat bij een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en bij een afstand van 0 m, er 70.000 lichte vervoersbewegingen (hieronder vallen personenwagens, bestelwagens, moto’s en mopeds) per jaar mogelijk zijn zonder de 1% drempel te overschrijden.
Als we 70.000 lichte vervoersbewegingen/jaar delen door 2.920 vervoersbewegingen/jaar is het resultaat 23, alzo komen we op 23 eengezinswoningen.
Voor een totaal van 23 kavels voor eengezinswoningen, eender waar in Vlaanderen, zal de impactscore bepaald voor de fase na aanleg kleiner of gelijk zijn aan 1%.
Op basis van een Nederlandse studie van TNO(PDF bestand opent in nieuw venster) kan aangenomen worden dat de emissies voor de bouw van een woning in het slechtste geval (worst case) overeenkomt met 76 kg NOX/jaar. In dit cijfer zit ook de aanleg van wegenis en riolering vervat.
Aan de hand van de VITO-tabel voor de aanlegfase(PDF bestand opent in nieuw venster) bekijken we aan de hand van de KDW van 6 kg N/(ha*jaar), hoeveel eengezinswoningen voorzien kunnen worden op een bepaalde afstand zonder de waarde in de VITO-tabel voor de aanlegfase te overschrijden.
Concrete toepassing
- Op 300 m van Habitatrichtlijngebied kunnen 3 loten voor éeengezinswoningen worden voorzien.
Volgens de VITO-tabel voor de aanlegfase is een emissie tot 300 kg NOX/jaar mogelijk bij een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en een afstand van 300 m, zonder de 1% drempel te overschrijden.
Als we 300 kg NOX/jaar delen door 76 kg NOX/jaar (zijnde de NOx-emissies voor de bouw van een eengezinswoning), is het resultaat 3.
Bijgevolg zal de impactscore voor een verkaveling tot maximaal 3 loten voor eengezinswoningen op meer dan 300 m van Habitatrichtlijngebied, niet meer dan 1% bedragen.
- Op 500 m van Habitatrichtlijngebied kunnen 9 loten voor eengezinswoningen worden voorzien
Volgens de VITO-tabel voor de aanlegfase is een emissie tot 702 kg NOX/jaar mogelijk bij een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en afstand van 500 m, zonder de 1% drempel te overschrijden.
Als we 702 kg NOX/jaar delen door 76 kg NOX/jaar (zijnde de NOx-emissies voor de bouw van een eengezinswoning), is het resultaat 9.
Bijgevolg zal de impactscore voor een verkaveling tot maximaal 9 loten voor eengezinswoningen op meer dan 500 m van Habitatrichtlijngebied, niet meer dan 1% bedragen.
- Op 1000 m van Habitatrichtlijngebied kunnen 23 loten voor eengezinswoningen worden voorzien
Volgens de VITO-tabel voor de aanlegfase is een emissie tot 2.239 kg NOX/jaar mogelijk bij een KDW van 6 kg N/(ha*jaar) en een afstand van 1.000 m, zonder de 1% drempel te overschrijden.
Als we 2.239 kg NOX/jaar delen door 76 kg NOX/jaar (zijnde de emissies voor de bouw van een eengezinswoning), is het resultaat 29.
Maar omwille van de fase na de aanleg, waarin werd aangetoond dat het vervoer tot en met 23 wooneenheden uitgesloten wordt, kunnen we slechts 23 wooneenheden weerhouden.
Bijgevolg zal de impactscore voor een verkaveling tot maximaal 23 loten voor eengezinswoningen op meer dan 300 m van Habitatrichtlijngebied, niet meer dan 1% bedragen.