Klimaatrobuust structuurplan
Een klimaatrobuust structuurplan regelt de ruimtelijke ontwikkeling om klimaateffecten te matigen met bv. waterberging en verkoeling. Het proces omvat het verzamelen van informatie over klimaateffecten, identificeren van kwetsbare locaties, en het ontwerpen van het structuurplan in samenwerking met lokale belanghebbenden, met als doel de basis te leggen voor verdere ruimtelijke ontwikkeling en beleidsafstemming.
- Type problematiek
- Wateroverlast
- Type maatregel
- Ruimte voor water
- Type
- Voorbeeld maatregel
Beschrijving van de maatregel
Klimaatverandering zorgt ervoor dat hevige regenval vaker voorkomt. Daardoor kunnen straten al snel blank staan, omdat de hoeveelheden water veel groter zijn dan wat de riolering kan afvoeren. Dit bemoeilijkt het verkeer, waardoor er files en ongelukken kunnen gebeuren. Het wegennetwerk klimaatbestendiger maken is dan belangrijk.
Drijvende wegen kunnen een oplossing bieden. Deze wegen bewegen mee met het water wanneer er veel regenval is en er hoge waterstanden zijn. De drijvende wegen kunnen ook tijdelijk van aard zijn. Ze zijn dan snel inzetbaar, demonteerbaar en verplaatsbaar. Drijvende wegen kunnen ook een permanent karakter hebben.
Verschillende bedrijven zijn reeds bezig met het ontwikkelen van drijvende wegen, waarbij verschillende technieken gebruikt worden. Een concept is meestal gebaseerd op het gebruik van pontons. Dit zijn modulaire drijvende onderdelen waarop de weg geconstrueerd wordt. In een ander concept ligt de weg in een bak waar water in kan lopen. Met als gevolg daarvan dat de weg hoger komt te liggen.
Impact
Deze maatregel is gericht op:
- extreme regen
- overstromingen
- hitte
- droogte
De impact van deze maatregel is dat er in de ruimtelijke ordening locaties en gebieden worden aangeduid voor specifieke klimaatgerelateerde ruimtelijke ingrepen die tegemoet komen aan deze klimaatproblemen. Via dit structuurplan kunnen richtlijnen ontwikkeld worden die gevolgd worden bij de vergunning verlening van ruimtelijke projecten.
Wanneer ontstaat er impact?
Deze impact ontstaat enkele jaren na realisatie van het structuurplan. De impact wordt in de praktijk wordt gerealiseerd wanneer het structuurplan wordt uitgevoerd.
Mitigatie & co-benefits met andere beleidsdomeinen
Door veel groene structuren te integreren in het klimaatrobuust structuurplan, kan er bijgedragen worden aan het mitigatiebeleid. Ook andere ruimtelijke beleidsdoelen zouden een plaats moeten vinden in het klimaatrobuust structuurplan.
Financiering
Specificaties
- Er moet inzicht zijn in de effecten van klimaatverandering op de korte en de lange termijn, eventueel voor de verschillende mogelijke klimaatscenario’s. Die inzichten zouden moeten gedeeld en besproken worden met de verschillende lokale diensten en betrokken actoren
- Het is nodig dat dit structuurplan tot stand komt via een participatief proces zodat er draagvlak is tussen betrokken actoren om dit structuurplan ook werkelijk te gaan realiseren
- In het structuurplan zouden de klimaatproblemen geïntegreerd moeten worden met andere beleidsdoelen die ruimtelijk verwezenlijkt moeten worden. Op die manier komt een geïntegreerd en multifunctioneel plan tot stand.
Te betrekken actoren
- Ambtenaren ruimtelijke ordening, milieudienst, waterdienst, reactie en welzijn.
- Belangenorganisaties
- Bewoners
- Stedebouwkundige ontwerpers
Monitoring en mayors adapt indicator
Deze maatregel kan gemonitord worden door jaarlijks na te gaan in welke mate het structuurplan in uitvoering is.
De maatregel zal een verandering teweeg brengen in de volgende Mayors Adapt indicatoren:
- % verandering in de groen-blauwe infrastructuur
- % verandering in afgedichte bodem
- % verandering in netwerk van groene en blauwe gebieden
- % verandering van opslag van regenwater
- % verandering in wateroverlast tijdens extreme regen