Gedaan met laden. U bevindt zich op: Werkgroep ‘Beleidsimpact’ voedt het beleid met aanbevelingen rond klimaatbestendigheid Klimaatbestendige Omgeving

Werkgroep ‘Beleidsimpact’ voedt het beleid met aanbevelingen rond klimaatbestendigheid

Blogbericht
29 juli 2024

De werkgroep ‘Beleidsimpact’ van de Green Deal Klimaatbestendige Omgeving werkt ambitieus mee aan een klimaatbestendige toekomst voor Vlaanderen. Erik Grietens, beleidsmedewerker bij Bond Beter Leefmilieu en trekker van deze werkgroep, is alvast hoopvol over wat het beleid op dat vlak nog kan realiseren. “We staan nog maar aan het begin van dit traject, maar de eerste stappen zijn veelbelovend.” 

Testcase helpt beleidsimpact te vergroten

“Het Departement Omgeving bracht onlangs de beleidsmatige handreiking ‘Klimaatbestendig bouwen en ontwikkelen’ uit,” begint Erik Grietens. “Dat draaiboek bevat meerdere basisprincipes voor klimaatbestendigheid en geeft aan welke beleidsinstrumenten kunnen worden ingezet om klimaatbestendig bouwen en ontwikkelen te realiseren. Met onze werkgroep willen we deze principes toepassen op een concrete case van één van de focusgroepen.”

“We zullen daarbij in eerste instantie een analyse uitvoeren van de klimaatrisico’s, om dan vervolgens aan de hand van de handreiking concrete en gerichte maatregelen uit te werken. Met deze oefening willen we te weten komen waar het beleid of bepaalde beleidsinstrumenten voor verbetering vatbaar zijn. Op basis van die vaststellingen zullen we dan suggesties uitwerken waarmee het beleid haar impact kan vergroten om tot een klimaatbestendige omgeving te komen.”

Met deze oefening willen we te weten komen waar het beleid of bepaalde beleidsinstrumenten voor verbetering vatbaar zijn.

Specifieke uitdagingen in stedelijke gebieden

“Vooral in dichtbebouwde stadswijken met veel rijwoningen of appartementen met een beperkte buitenruimte verwachten we uitdagingen. Ik denk bv. aan het afkoppelen van het regenwater van woningen om het op eigen terrein te laten infiltreren,” zegt Grietens. “We zoeken daarom naar oplossingen om dat regenwater collectief op te vangen in het openbare domein, ondanks de huidige beleidsmatige scheiding tussen privaat en publiek domein.”

Flexibele systemen kunnen ambities haalbaar maken

“Daarnaast is er binnen onze werkgroep veel interesse in de 3-30-300 regel. Die stelt dat je als burger zicht moet hebben op drie bomen, 30% van je straat uit bladerdak moet bestaan en er binnen een afstand van 300 meter een openbaar park moet zijn. Dat is in veel Vlaamse gemeentes nog niet het geval,” vervolgt Grietens. “We zullen daarom een stappenplan uitwerken om zo’n ambitieuze regel ook in Vlaanderen mogelijk te maken. Daarnaast kijken we naar inspirerende voorbeelden zoals Gent, dat bij nieuwe projecten nu al een groennorm hanteert van minimaal 10 m² openbaar groen per inwoner. Dat is zeker een goede aanzet, maar om de 3-30-300 regel te bereiken zullen we nog een stap verder moeten gaan.”

“Het invoeren van zo’n ambitieuze regel vraagt om een doordacht stappenplan. Een mogelijkheid die we onderzoeken is het gebruik van een puntensysteem, zoals dat al in enkele Nederlandse steden wordt toegepast. Ontwikkelaars en bouwers hebben dan de keuze welke duurzame maatregelen ze nemen, zolang ze maar een minimum aantal punten halen,” legt Grietens uit. “Dat biedt flexibiliteit en maakt het systeem haalbaarder voor Vlaamse gemeentes.”

Wat is het doel van de werkgroep ‘Beleidsimpact’?

De werkgroep ‘Beleidsimpact’ wil bestaande instrumenten bijsturen op basis van vernieuwde inzichten. Op die manier willen de deelnemers komen tot een aanbod dat ontzorgend en versnellend is. Ze doen dit door concrete adviezen te formuleren voor het uitwerken of herwerken van het instrumentarium.

Interesse in dit thema?

Zie de werkgroep ‘Beleidsimpact’