Gedaan met laden. U bevindt zich op: Inspiratiecase: ABO-as, Herentals Klimaatbestendige Omgeving

Inspiratiecase: ABO-as, Herentals

De ABO-as (Augustijne-België-Olympiade-Laan) in de stad Herentals was vroeger een kanaal, maar is vandaag een brede weg die een belangrijke mobiliteitsas vormt. De huidige infrastructuur creëert fysieke en mentale barrières in de stad. Het gebrek aan veilige fietspaden, groene ruimtes en een adequate waterhuishouding maakt de stad kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatverandering. Dat vraagt om een grondige én duurzame herinrichting van de ABO-as.

Klimaatadaptieve maatregelen

Het nieuwe masterplan voor de ABO-as “Groene Vaart Herentals” is een ambitieus project dat de as niet alleen opnieuw wil inrichten als een verkeersader, maar ook als een integraal onderdeel van een duurzame en klimaatbestendige stad. Enkele van de belangrijkste maatregelen zijn:

  1. Fietsinfrastructuur en langzaam verkeer:

De focus ligt op veilige, doorlopende fietsverbindingen. Autoverkeer en parkeerplekken worden asymmetrisch gebundeld, wat meer ruimte geeft voor fietsers, voetgangers en groene zones.

  1. Waterbeheer:

De as wordt opnieuw verbonden met de waterstructuren in de stad. Dat creëert natte zones, zorgt voor meer zichtbaar water in de stad en verbetert wateropvang en infiltratie. Plekken die historisch gezien verbonden waren met water, zoals het Begijnhofpark, worden herontwikkeld om het erfgoed en de geschiedenis van Herentals te weerspiegelen.

  1. Groenstructuren en biodiversiteit:

Door ontharding en vergroening wordt de as een ecologische verbindingszone. Het plan voorziet in een netwerk van groene ruimtes die habitats en landschappen verbinden, zoals de Netevallei en de Kempense Heuvelrug. De vergroening draagt niet alleen bij aan de biodiversiteit, maar creëert ook aangename verblijfsruimtes voor inwoners en bezoekers.

  1. Duurzame energie en ruimte voor schaduw:

Het plan houdt ook rekening met hernieuwbare energiebronnen. De gasleiding die momenteel door de as loopt, verdwijnt, waardoor ruimte ontstaat om bomen aan te planten en andere duurzame ingrepen uit te voeren, zoals de aanleg van een warmtenet.

Wat leren we hieruit?

De herinrichting van de ABO-as in Herentals is een inspirerend voorbeeld van hoe stedelijke weginfrastructuur kan worden omgevormd om niet alleen de mobiliteit te verbeteren, maar ook de klimaatbestendigheid en leefbaarheid van de stad te vergroten. Deze case biedt ons dan ook een kans om te leren hoe infrastructurele projecten kunnen bijdragen aan bredere transities naar duurzame steden.

Enkele concrete lessen:

  1. Integraal denken:

Een geïntegreerde benadering van infrastructuur stelt ons in staat om meerdere stedelijke en klimaatdoelstellingen tegelijkertijd te realiseren. Door mobiliteit, vergroening, waterbeheer en erfgoed te combineren, kunnen we efficiënter werken met meer impact.

  1. Flexibiliteit in ontwerp:

Het is cruciaal om tijdens het ontwerpproces ruimte te laten voor aanpassing en uitbreiding. De ABO-as toont hoe een project kan evolueren van een eenvoudige fietspadaanpassing naar een uitgebreide strategie voor stadsvernieuwing en klimaatadaptatie.

  1. Samenwerking tussen disciplines:

Het project benadrukt het belang van samenwerking tussen verschillende actoren, zoals stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, waterbeheerders en energie-experts. Het is heel krachtig om kennis en middelen te bundelen om tot innovatieve oplossingen te komen.

  1. Korte en lange termijn acties:

Het masterplan bevat niet alleen een planning op lange termijn, maar stelt ook voor om op korte termijn al ingrepen te doen, zoals tijdelijke onthardingen en een voorlopige fietspadinrichting. Dit versnelt de transitie naar een duurzame stad en zorgt voor een onmiddellijke verbetering van de leefbaarheid.

Info project

  • Opdrachtgever: Stad Herentals
  • Ontwerpteam: BUUR (part of Sweco) en LAMA Landscape Architects
  • Ligging: ABO-as, Herentals
  • Timing: november 2023 – mei 2024

Interesse in gelijkaardige projecten?

Zie de focusgroepen ‘Klimaatbestendige infrastructuur’, ‘Natuurversterkende stedenbouw’ en ‘Klimaatbestendige publieke ruimte’, en de werkgroep ‘Integrale samenwerking’!