Overslaan en naar de inhoud gaan

Het voorzitterschap Media

muur met schermen

Dankzij het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie was België 6 maanden lang nog iets meer dan anders het kloppende hart van de EU. Dat bracht heel wat extra internationale aandacht met zich mee en was dus een uitgelezen kans om de Belgische expertise in de verf te zetten. We zorgden als voorzitter niet alleen voor de continuïteit van de EU-agenda en de goede samenwerking tussen de lidstaten, maar kregen ook de kans om onze eigen klemtonen te leggen.

De Vlaamse mediaprioriteiten tijdens het Belgische voorzitterschap waren:

  1. De European Media Freedom Act afwerken.
  2. Kennisdeling rond digitale transformatie van media en media innovatie.
  3. Ondersteuning van online content creators en influencers stimuleren.

Centraal in het voorzitterschap stond de Raad Cultuur, maar ook de andere formele en informele evenementen die het departement organiseerde speelden een belangrijke rol.

De Raad Cultuur

European Media Freedom Act

De EU-ministers die bevoegd zijn voor Audiovisuele zaken en Media komen ieder voorzitterschap samen tijdens de Raad Cultuur, waar Media ook deel van uitmaakt. Een zeer belangrijk wetgevend mediadossier dat hier behandeld werd is de European Media Freedom Act (EMFA). Mediavrijheid en -pluralisme zijn essentieel voor de democratie en de fundamentele waarden van de EU. Om de mediavrijheid te versterken, legde de Europese Commissie in 2022 een voorstel voor EMFA op tafel. Na het politieke akkoord eind 2023, werkten we samen met het Europees Parlement en de Europese Commissie aan een akkoord over de volledige tekst, inclusief overwegingen. 

De verordening werd op 11 april 2024 plechtig ondertekend door de voorzitter van de Raad van de Europese Unie (de Vlaamse minister van Media) en de voorzitter van het Europees Parlement. Zo kwam een wet tot stand die op bijna 450 miljoen Europeanen van toepassing is.

Raadsconclusies 

Naast het voortzetten van de lopende Europese dossiers zetten we als voorzitter ook in op raadsconclusies rond de ondersteuning van influencers als makers van online-inhoud. Vandaag worden influencers hoofdzakelijk vanuit een economisch en commercieel standpunt bekeken, terwijl hun invloed op onze samenleving en specifiek op jongeren heel wat verder reikt. De conclusies vestigen de aandacht op de groeiende impact van influencers en roepen op om influencers in die rol te ondersteunen

De conclusies benadrukken de opkomst van influencers als onderdeel van het media-ecosysteem en hun impact op de online content die Europeanen consumeren. Ze bevatten onder meer suggesties om media- en digitale geletterdheid en verantwoordelijk gedrag bij influencers te bevorderen. Influencers moeten zich bewust zijn van de gevolgen voor het welzijn van hun publiek dat het delen van mis- en desinformatie, haatzaaiende uitlatingen, cyberpesten en illegale of schadelijke inhoud kan hebben. De Raad moedigt de lidstaten en de Europese commissie aan om een beleidsdialoog met influencers op te starten. 

De raadsconclusies werden goedgekeurd tijdens de Raad Cultuur op 14 mei 2024. Het is de eerste keer dat de Raad een standpunt inneemt over influencers en conclusies over dit thema goedkeurt.  

Evenementen

Content with conscience. Conference on the support of Influencers and Online Content Creators – 27 februari 2024 

Dinsdag 27 februari stond in het teken van influencers en online content creators tijdens de conferentie ‘Content With Conscience’ in Brussel. Met een gevarieerd programma aan boeiende sprekers en panels kregen experts en beleidsmakers de kans om zich onder te dompelen in dat actuele thema.  

We ontvingen meer dan 200 deelnemers uit 31 landen, onder wie influencers, mediaprofessionals en beleidsmakers. Samen met hen focusten we op twee vragen: Wat is de rol van influencers en online content creators in het medialandschap en hoe kunnen zij ondersteund worden in die rol? Niet alleen experts kwamen aan het woord, ook influencers uit verschillende EU-lidstaten deelden hun ervaringen en noden. De volgende thema’s kwamen onder andere aan bod:  

  • de rol van influencers in het medialandschap
  • online haatspraak en cyberpesten  
  • desinformatie
  • het mentaal welzijn van creators en hun volgers
  • adverteerders en verantwoordelijk influencen
  • ‘kidfluencers’ en ‘sharenting’
  • de ethiek van influencers
  • de rol van online platformen

Deze conferentie werd georganiseerd ter ondersteuning van de werkzaamheden in de Raad Cultuur, en meer specifiek van de raadsconclusies over de ondersteuning van influencers en online content creators. 

Lees hier de conclusies van het evenement.

Bekijk de aftermovie:

Media Innovation Xchange. Conference on Digital Transformation and Media Innovation – 13 en 14 maart 2024 

De mediasector is voortdurend in beweging. De snelle opkomst van de vele technologische vernieuwingen brengt aanzienlijke mogelijkheden, maar ook ongekende uitdagingen met zich mee. Op 13 en 14 maart 2024 organiseerden we een conferentie met focus op de digitale transformatie en innovatie van de mediasector. In het imposante Royale Belge-gebouw in Watermaal-Bosvoorde brachten we 51 internationale sprekers en 232 experten en beleidsmedewerkers samen om expertise uit te wisselen. Belangrijke thema's waren:

  • desinformatie
  • artificial intelligence (AI)
  • virtual reality (VR)
  • videogaming
  • het beheer van data
  • de rol van publieke omroepen
  • de digitalisering van traditionele media
  • de ethische grenzen aan innovatie

Het doel van de conferentie was om samen met de aanwezige experts en beleidsmakers de opportuniteiten en uitdagingen rond digitale transformatie en innovatie in de mediasector te verkennen en concreet te maken. Zo streefden we er als Belgisch voorzitterschap naar om de Europese mediasector te versterken en bij te dragen aan het toekomstige Europese mediabeleid en -programma.

Lees hier de conclusies van het evenement.

Bekijk de aftermovie:

Meer weten over het EU-voorzitterschap Cultuur, Jeugd en Media?

Lees het magazine