Curator en kunstenaar voor de Biënnale van Venetië voor beeldende kunsten 2022 geselecteerd
Een jury selecteerde in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media curator Hilde Teerlinck en kunstenaar Francis Alÿs om Vlaanderen te vertegenwoordigen in het Belgisch paviljoen op de Biënnale van Venetië voor beeldende kunsten in 2022.
Vrijdag 12 juni 2020 selecteerde een jury in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media curator Hilde Teerlinck en kunstenaar Francis Alÿs om Vlaanderen te vertegenwoordigen in het Belgisch paviljoen op de Biënnale van Venetië voor beeldende kunsten in 2022. De jury bestond uit Frank Benijts, Hicham Khalidi, Zeynep Kubat, Jozefien Van Beek en Sofie Van de Velde. Dirk De Wit modereerde de beraadslaging en Stan Van Pelt was secretaris. Omdat twee juryleden uit de eerste selectieronde, Devrim Bayar en Els Wuyts, professionele banden hadden met telkens één kandidaat, werd in overleg met het departement beslist dat ze zich terugtrokken uit het verdere verloop van de jurering.
De voltallige jury selecteerde op 28 februari 2020 zes curatoren die een voorstel uitwerkten met volgende criteria: een sterk inhoudelijk concept dat bijdraagt aan de internationale kunsten en zijn discours, dat gelaagd én leesbaar is, en dat relevant is als bijdrage in het Belgisch paviljoen.
De jury ontving zes sterke voorstellen waardoor het maken van een keuze moeilijk was. De jury dankt alle kandidaten voor hun voorstellen en hoopt dat hun boeiende ideeën en sterke concepten op een of andere manier gerealiseerd kunnen worden.
De vijf andere voorstellen werden ingediend door:
- Heidi Ballet samen met Anne Teresa De Keersmaeker
- Till-Holger Borchert en Michel Dewilde samen met An Demeester en Jan De Cock
- Enough Room for Space samen met Picha, met Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Jean Katambayi Mukendi, Dorine Mokha, Musasa, Georges Senga en Maarten Vanden Eynde.
- Zoë Gray samen met Kasper Bosmans
- Christophe Slagmuylder samen met Sarah Vanhee
Het voorstel van Hilde Teerlinck en Francis Alÿs
Het geselecteerde voorstel van Hilde Teerlinck en Francis Alÿs overtuigde de jury door een concept met nieuw en bestaand werk rondom het sleutelwerk ‘Haram Football’. Francis Alÿs is een kunstenaar die persoonlijke ervaringen via een unieke beeldtaal in kunst kan vertalen. Dit is tevens één van de terugkerende thema’s in het persoonlijke onderzoek van de curator. De thema’s van Francis Alÿs zijn universeel en actueel, vertaald in een beeldtaal die politiek is en tegelijk toegankelijk voor iedereen. Door in extreme en radicale omstandigheden te werken, stelt Francis Alÿs existentiële vragen, in het geval van ‘Haram Football’ over de onzekerheid van het bestaan en de verbeeldings- en veerkracht van de mens. In 2016, tijdens zijn verblijf aan het front van Mosul, schreef Francis Alÿs in zijn notitieboek: ‘Is het de taak van de kunstenaar om wat verborgen is te onthullen zonder dit specifiek te benoemen, zoals Akam me ooit vertelde? Of is het juist onze taak om een ander perspectief te bieden op een bepaalde situatie - in plaats van de wereld te veranderen - de wereld uit te dagen? Kunst kan een ruimte scheppen van hoop midden in een hopeloze situatie. Paradoxaal genoeg kan soms enkel de absurditeit van de artistieke praktijk opnieuw betekenis geven aan een situatie waar bijna alle logica verdwenen is.’ Ook in deze tijden van pandemie een uiterst relevant citaat.
Francis Alÿs gaat op een indrukwekkende manier om met geschiedenis, actualiteit en locatie, zowel bij de creatie als de presentatie. De jury kijkt met vertrouwen uit naar een sterke presentatie in de gebalde, geconcentreerde ruimte van het Belgisch paviljoen.
Francis Alÿs werd in 1959 geboren in Antwerpen en woont en werkt sinds 1986 in Mexico-stad.
Hilde Teerlinck werd in 1966 geboren in Brugge en woont en werkt sinds 2017 in Barcelona. Daar is ze directeur van de Han Nefkens Foundation.