Gedaan met laden. U bevindt zich op: Klimaateducatie op scholen Hoe kunt u uw stad of gemeente klimaatbestendig inrichten?

Klimaateducatie op scholen

Voorbeeld maatregel

Klimaatproblemen kunnen gedeeltelijk aangepakt worden via gedragsverandering. Dat houdt in dat mensen kennis moeten krijgen over klimaatverandering, de problemen en de oplossingen.

Type problematiek
Wateroverlast
Type maatregel
Ruimte voor water
Type
Voorbeeld maatregel

Beschrijving van de maatregel

De overheid is een belangrijke klant en kan via inkoopbeleid ervoor zorgen dat klimaatverandering en adaptatie worden meegenomen bij overheidsprojecten. Dat houdt ten eerste in dat er criteria in kader van klimaatverandering worden opgenomen wanneer ze opdrachten via openbare aanbestedingen uitzetten. Op die manier stelt de overheid een voorbeeld en wordt er invloed uitgeoefend op de producten en diensten die worden aangeboden. Zo kan de overheid stellen dat infrastructuurprojecten steeds klimaatbestendig moeten zijn en dat de klimaatscenario’s als basis voor ontwerp genomen moeten worden. Een ander criterium is dat de aangeboden producten en diensten de kwetsbaarheid ten aanzien van klimaatverandering niet mogen vergroten.

Om offertes te evalueren, kan de overheid, ten tweede, gebruik maken van meetsystemen en evaluatie-instrumenten om de meest klimaatbestendige offerte te selecteren. Dergelijke evaluatie-instrumenten voor offertes op vlak van klimaatadaptatie bestaan nog niet in Vlaanderen en zouden in een samenwerking tussen Vlaamse, provinciale en lokale overheid ontwikkeld kunnen worden. De Vlaamse overheid heeft wel al een handleiding voor duurzaamheidsoverwegingen bij aanbestedingen(opent in nieuw venster) opgesteld.

Het succes van klimaatadaptatie via openbare aanbestedingen ligt in het formuleren van de relevante aanbestedingscriteria. Dat betekent dat criteria geformuleerd worden op basis van de werkelijke en te verwachte klimaatproblemen waarmee de gemeente of stad geconfronteerd wordt.

Impact

De maatregel kan toegepast worden op alle klimaatproblemen.

De maatregel draagt bij aan het bewustmaken van jongeren over het belang van ruimtelijke inrichting om de klimaatimpact te verminderen. Zo leren zij begrijpen dat klimaatverandering geen probleem hoeft te worden wanneer de klimaatverandering preventief worden aangepakt. Men leert over het belang van groen in relatie tot hitte, overstromingen en droogte.

Wanneer ontstaat er impact?

De bewustwording ontstaat onmiddellijk na implementatie van de maatregel. De daadwerkelijk gedragsverandering als gevolg van deze bewustwording kan op langere termijn plaatsvinden, wanneer de jongeren een job vinden of initiatieven lanceren om hun omgeving klimaatbestendig te maken.

Wanneer er sprake is van een nieuwe samenwerking om de educatie-activiteiten te ontwikkelen, dan kan deze maatregel ook op korte termijn al effecten hebben, bijvoorbeeld wanneer de nieuwe samenwerking ook uitmondt in nieuwe initiatieven voor een klimaatbestendige gemeente of stad.

Mitigatie & co-benefits met andere beleidsdomeinen

Milieu-educatie: deze maatregel kan opgenomen worden in het beleidsprogramma rondom milieu-educatie.

Financiering

Specificaties

Het is belangrijk om de klimaateducatie-activiteiten te richten op de onmiddellijke omgeving van de scholieren. Op die manier worden ze zich bewust wat klimaatverandering voor hen kan betekenen en wat men eraan kan doen..

Te betrekken actoren

  • Scholen
  • Milieu-educatie
  • Wetenschappers
  • Ambtenaren groendienst

Monitoring en mayors adapt indicator

Aantal scholieren dat klimaateducatie gekregen heeft

De maatregel zal een verandering teweeg brengen in de volgende Mayors Adapt indicatoren:

  • budget dat geïnvesteerd wordt in educatie
  • aantal events om bewustzijn te verhogen

.