Gedaan met laden. U bevindt zich op: Wetgevingstechnische dienstverlening Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken Regelgeving

Wetgevingstechnische dienstverlening Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken

Ondersteuning en advies

Je kunt bij het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken terecht voor de volgende wetgevingstechnische ondersteuning bij het opstellen van regelgeving:

Andere taken

Het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken heeft een algemene coördinerende en centrale controlerende rol binnen de Vlaamse overheid op het vlak van wetgevingstechniek. Het departement heeft als doel om:

  • de wetgevingstechnische kwaliteit van de Vlaamse regelgeving te garanderen om :
    • zo bij te dragen tot de algemene kwaliteit, helderheid en juridisch-technische correctheid van de Vlaamse regelgeving;
    • zo bij te dragen aan een zo vlot mogelijke redactie van de regelgeving door in standaardformules te voorzien als dat mogelijk is
  • wetgevingstechnisch uniforme en coherente regelgeving te garanderen over de verschillende beleidsdomeinen heen.

Om die doelen te bereiken, neemt het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken (naast de advisering (zie hierboven)) onder andere de volgende initiatieven:

  • Uitwerken en verspreiden van uniforme formuleringen en algemeen toepasbare wetgevingstechnische richtlijnen voor de opmaak van alle Vlaamse regelgeving (zie onder andere de legistieke en taalkundige aanwijzingen).
  • Bijdragen leveren vanuit het wetgevingstechnisch perspectief aan projecten in verband met het beleid over de Vlaamse regelgeving in het algemeen.
  • Opleidingssessies over de wetgevingstechniek geven.

Bijkomende info: Inhoud wetgevingstechnische regels en formele beginselen van behoorlijke regelgeving

Wetgevingstechniek bestaat uit de twee volgende elementen:

  • De juridisch technische regels omvatten zowel inhoudelijke als formele regels.

    De inhoudelijke regels handelen bijvoorbeeld over de vraag wat in een normerende tekst kan en moet worden geregeld of welk soort tekst moet worden opgesteld (een decreet of een besluit), terwijl de formele voorschriften bepalen hoe een tekst vormelijk moet opgesteld worden.

    Het zijn algemeen toepasbare juridische regels, normen en formuleringen die verplicht gebruikt en toegepast moeten worden om de (Vlaamse) regelgeving juridisch-technisch inhoudelijk correct op te stellen en vorm te geven. Die normen en regels zijn van toepassing op alle regelgeving, ongeacht het onderwerp of de strekking ervan.

    Zie legistieke aanwijzingen

  • Beginselen van behoorlijke regelgeving zijn de elementaire eisen waaraan elke normering, ongeacht het onderwerp of de strekking ervan, moet voldoen om rechtvaardige en kwaliteitsvolle regelgeving tot stand te brengen.

    De formele beginselen van behoorlijke regelgeving houden voornamelijk verband met de systematiek, de kenbaarheid en de rechtszekerheid van de regelgeving.

    Welke zijn de formele beginselen? In de omzendbrief Wetgevingstechniek en op deze pagina’s worden de volgende formele beginselen van behoorlijke regelgeving besproken:

    a) Het beginsel van regelgeving op het juiste niveau

    Dit beginsel houdt zich voornamelijk bezig met de vraag welk orgaan voor welke materie een bevoegdheid heeft en of die bevoegdheid kan worden gedelegeerd.

    b) Het beginsel van de normatieve draagwijdte

    Dit beginsel houdt in dat regelgeving alleen uit normatieve bepalingen mag bestaan (zie punt 119, punt 122, punt 123 en punt 124 omzendbrief Wetgevingstechniek)

    c) Het beginsel van kenbaarheid

    Dit beginsel houdt voornamelijk in dat een regel moet kunnen worden gekend door iedereen voor wie hij van belang kan zijn (zie o.a. punt 137, 5°, omzendbrief Wetgevingstechniek) en dat enkel kan worden verwezen naar andere regelgeving onder bepaalde voorwaarden

    d) Het beginsel van de duidelijke regelgeving & de formele rechtszekerheid

    Dit beginsel houdt voornamelijk in dat een regeling duidelijk, leesbaar, begrijpbaar en juridisch-technisch rechtszeker moet zijn (zie bijvoorbeeld punt 96 en volgende Omzendbrief Wetgevingstechniek)