Project: Sluizen Boven-Schelde
Dit project maakt de Boven-Schelde een toekomstbestendig en krachtig transportnetwerk dankzij een grondige opknapbeurt van de bestaande stuwluiscomplexen en de bouw van extra sluizen.
Ingediend door SBE nv bij de focusgroep ‘Klimaatbestendige infrastructuur’
De drie sluizen op de Boven-Schelde zijn bijna honderd jaar oud en dateren uit de jaren 1920. Met afmetingen van 125 m x 14 m waren ze ontworpen voor zes spitsen (300 ton-schepen). Tegenwoordig kunnen ze ook klasse Va schepen (2.000-3.500 ton) versassen, maar met een beperking in de diepgang.
Door de capaciteitsbeperking hinderen de bestaande sluizen de groei van het verkeer op de Boven-Schelde. Bovendien zijn de sluizen verouderd waardoor de bedrijfszekerheid sterk is afgenomen. Dat veroorzaakt hinder en een reële kans op het uitvallen van de sluizen.
Om de bedrijfszekerheid te garanderen en de capaciteit voor binnenvaartschepen te verhogen, wordt de sluis in twee fasen gerenoveerd:
- Fase 1: De bestaande sluizen opknappen;
- Fase 2: Nieuwe fasen bouwen volgens DBFM-model (Design, Build, Finance & Maintain). Die oplossing garandeert de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het sluizencomplex: als één van beide sluizen op een locatie niet functioneert, zorgt de tweede sluis voor het verschutten van schepen.
Klimaatadaptieve acties
Beperken van de voetafdruk: Diverse klimaatvriendelijke maatregelen zorgen ervoor dat de totale voetafdruk tot een minimum beperkt blijft.
Minimaliseren van energieverbruik: Efficiënte bouwtechnieken en energiezuinige technologieën verlagen het energieverbruik tijdens zowel de bouw- als de operationele fases.
Garanderen van voldoende diepgang in droogteperiodes: Door de waterstand op peil te houden zorgen stuwen ervoor dat schepen ook tijdens droge periodes veilig en vlot kunnen blijven varen.
Bedrijfszekere waterbeheersing: Stuwen helpen bij het reguleren van de waterstroom, het voorkomen van overstromingen en het behoud van een stabiele waterstand.
Beschermen en bevorderen van biodiversiteit: De aanleg van o.a. vispassages zorgt ervoor dat vissen en andere waterdieren vrij kunnen migreren, wat essentieel is voor het behoud en de versterking van gezonde ecosystemen.
Te overwinnen drempels
De nieuwe sluizen worden gebouwd volgens een DBFM-formule (Design, Build, Finance & Maintain). Deze vorm van privaat-publieke samenwerking maakt optimaal gebruik van de specifieke kennis van de private aannemers.
Aan de opdracht zijn strenge kwaliteitseisen gekoppeld, maar private aannemers hebben voldoende vrijheid nodig voor innovatieve oplossingen en optimalisaties in het bouwproces, de ruimtelijke organisatie, de ‘minder-hinder-aanpak’, materiaal- en conceptkeuze,…
De Vlaamse Waterweg nv en Maatschap SBE/Arcadis leiden deze moeilijke evenwichtsoefening in goede banen met zogenaamde Ontwerphandboeken, waaronder een Ontwerphandboek Duurzaamheid voor specifieke eisen en randvoorwaarden rond klimaatbestendigheid.
Projectinfo
- Indiener: SBE nv, bij de focusgroep ‘Klimaatbestendige infrastructuur’
- Hoofdrolspelers: De Vlaamse Waterweg nv, SBE nv en Arcadis
- Locatie: Asper, Oudenaarde en Kerkhove
- Uitvoeringsperiode: 2023 – 2031
Wil jij bijdragen aan gelijkaardige projecten?
Dat kan via de focusgroep ‘Klimaatbestendige infrastructuur’!
Deelnemen?
Bekijk hoe jouw organisatie kan deelnemen aan deze Green Deal.