Gedaan met laden. U bevindt zich op: Project: Oostelijke Tangent, Sint-Niklaas Klimaatbestendige Omgeving

Project: Oostelijke Tangent, Sint-Niklaas

De Oostelijke Tangent in Sint-Niklaas wordt de nieuwe verbindingsweg tussen het knooppunt N70/R42 en de E17 langs de spoorlijn Sint-Niklaas-Mechelen en moet met de aanleg van onder meer tunnels en fietsbruggen zorgen voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling. Concreet komt er een nieuwe weg voor auto’s en vrachtverkeer met veilige verkeersknooppunten die verschillende bedrijvenzones en het station vlotter bereikbaar maakt. Langs deze weg loopt een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad. Zo ontstaat een snelle en veilige fietsas tussen de N70 en Eigenlo. Dankzij de Oostelijke Tangent zal doorgaand verkeer niet langer door het centrum van Sint-Niklaas moeten rijden en zal de verkeersdruk in de stad afnemen. 

Ingediend door SBE nv​​​​​ bij de focusgroep ‘Klimaatbestendige infrastructuur’.

Klimaatadaptieve acties

  • Klimaatvriendelijke materialen beperken de voetafdruk van het project. Zowel voor de kunstwerken (tunnels, bruggen) als de wegenis zal men bekijken hoe de CO2-uitstoot kan worden gereduceerd via het materiaalgebruik.
  • Er is een integraal waterbeheer voorzien volgens de principes van de ladder van Lansink: afstroom vermijden, maximaal hergebruik van regenwater en inzetten op bovengrondse (ondiepe) infiltratievoorzieningen. Op die manier maakt het ontwerp de omgeving resistent tegen watertekorten in droge periodes en voorkomt het tegelijk wateroverlast bij hevige neerslag.
  • De biodiversiteit zal worden gestimuleerd door een heropwaardering van de ecologisch waardevolle Barbierbeek en het maximaal voorzien van ecologische grachten langs de wegenis.
  • In het ontwerp worden elementen met een sociale meerwaarde geïntegreerd. Men zal o.a. bekijken of er verpozingsplekken kunnen worden geïntegreerd aan de bufferbekkens en/of de Mercatorknoop.

Te overwinnen drempels

Het project moet zorgen voor een vlottere en verkeersveiligere verkeersafwikkeling rond Sint-Niklaas. Het is dus per definitie duurzaam op vlak van mobiliteit. De nieuwe weginfrastructuur die nodig is om dit doel te realiseren brengt echter enkele belangrijke uitdagingen met zich mee op andere duurzaamheidsdomeinen zoals integraal waterbeheer en ruimtelijke integratie.

Volgende aandachtspunten zijn belangrijk om te optimaliseren binnen het ontwerp:

  • Gebruik van klimaatvriendelijke materialen om de CO2-voetafdruk te minimaliseren
  • Maximaal inzetten op natuurlijke bovengrondse infiltratievoorzieningen en het hergebruik van regenwater
  • Zorgen voor een harmonieuze integratie van de nieuwe weg in het ruimtelijk landschap
  • Bescherming en behoud van het cultuurhistorisch landschap (o.a. typische bolle akkers in de omgeving)
  • De hinder tijdens de bouwfase minimaliseren voor de omwonenden en naburige bedrijventerreinen

Projectinfo

  • Indiener: SBE nv, bij de focusgroep ‘Klimaatbestendige infrastructuur’
  • Hoofdrolspelers: Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Sint-Niklaas, SBE nv, Gemeente Temse, Infrabel, Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • Locatie: Sint-Niklaas, tussen het knooppunt N70/R42 en de E17 langs de spoorlijn Sint-Niklaas-Mechelen
  • Uitvoeringsperiode: 2027 - 2031

Interesse in gelijkaardige projecten?

Zie de focusgroep ‘Klimaatbestendige infrastructuur’