COLUMN. “Een klimaatbestendige toekomst is enkel mogelijk als we de juiste competenties, kennis en vaardigheden ontwikkelen.” – Els Denaeghel (Howest)
Nu we steeds meer geconfronteerd worden met de gevolgen van klimaatverandering, is het meer dan ooit cruciaal dat we ons blijven ontwikkelen en aanpassen. Volgens Els Denaeghel, opleidingscoördinator van de nieuwe bacheloropleiding ‘Built Environment’ van Howest en trekker van de werkgroep ‘Vorming & Opleiding’, speelt het onderwijs hierin een sleutelrol. Het is immers via die weg dat zowel huidige als toekomstige generaties de kennis en vaardigheden krijgen om te bouwen aan een duurzame en klimaatbestendige toekomst.
Goede opleiding vormt basis van klimaatbestendige samenleving
Klimaatverandering is geen toekomstmuziek meer. Het is de realiteit van vandaag. Om onze omgeving aan te passen aan deze nieuwe uitdaging, is het cruciaal om niet alleen te vertrouwen op technologie en beleid, maar ook op goed opgeleide professionals. Nieuwe gespecialiseerde opleidingen dienen daarom alle kennis en competenties over te brengen die nodig zijn om een circulaire en klimaatbestendige leefomgeving vorm te geven waarin mens en maatschappij centraal staan.
De driejarige bacheloropleiding ‘Built Environment’ is op dat vlak alvast een absolute pionier. Om deze en soortgelijke opleidingen relevant en actueel te houden in een snel evoluerende context, zal het van cruciaal belang zijn om de programma’s voortdurend te updaten. Het belang van kennisdeling, co-creatie en participatie is bovendien essentieel om ervoor te zorgen dat de studenten goed voorbereid zijn op de uitdagingen van morgen. Deze dynamische benadering zal ervoor zorgen dat studenten niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook praktische vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de echte wereld.
De Green Deal: noden identificeren en kennis delen
Vanuit deze visie heeft de opleiding ‘Built Environment’ zich geëngageerd als trekker van de werkgroep ‘Vorming & opleiding’ binnen de Green Deal Klimaatbestendige Omgeving. Deze Green Deal biedt voor opleidingsprofessionals een platform om te onderzoeken welke kennis, vaardigheden en opleidingen er al zijn en waar nog hiaten bestaan. Dit helpt niet alleen om opleidingen te verbeteren, maar ook om een breder beeld te krijgen van de nodige veranderingen in de professionele wereld.
Levenslang leren voor iedereen
Niet alleen de huidige generatie studenten heeft baat bij deze initiatieven. Ook de generatie die al afgestudeerd en aan het werk is, moet worden meegenomen. Veel organisaties en specialisten bieden al opleidingen aan voor deze doelgroep van professionals, maar de vraag blijft of deze voldoende mensen bereiken. Het is een mooie uitdaging om ook diegenen die in eerste instantie minder geïnteresseerd zijn, te betrekken bij de klimaatadaptatie. Het stimuleren van vervolgopleidingen voor professionals en levenslang leren is hierbij van groot belang.
Duurzaamheidscompetenties: de sleutel tot succes
Naast kennisoverdracht is het ontwikkelen van duurzaamheidscompetenties cruciaal. Competenties zoals systeemdenken, toekomstdenken en zelfbewustzijn zijn essentieel om duurzaamheid in al zijn aspecten te kunnen versterken. We moeten deze vaardigheden daarom integreren in de opleidingen en koppelen aan methodieken zoals design thinking. Dit zal studenten helpen om de oorzaak-gevolgrelaties in kaart te brengen en creatief te zoeken naar duurzame en klimaatbestendige oplossingen.
Klimaatbestendigheid: een gezamenlijke ambitie
Een klimaatbestendige toekomst is enkel mogelijk als we zowel bij de huidige als toekomstige generaties de juiste competenties, kennis en vaardigheden ontwikkelen. Dat is een gezamenlijke inspanning die begint met bewustwording en doorgaat met voortdurende educatie en samenwerking. Laten we de ambitie van deze Green Deal omarmen en gezamenlijk bouwen aan een klimaatbestendige samenleving, want samen weten we meer dan alleen.
De impact van de werkgroep ‘Vorming en Opleiding’
De werkgroep ‘Vorming en Opleiding’ van de Green Deal Klimaatbestendige Omgeving wil niet alleen een directe impact maken binnen de opleidingen die zich specifiek richten op de klimaatbestendige gebouwde omgeving, maar ook een bredere verandering teweegbrengen in het onderwijsveld als geheel. Door in de werkgroep contact te leggen met verschillende onderwijsinstellingen, van middelbare scholen tot universiteiten, streven we ernaar om duurzaamheidscompetenties en klimaatbewustzijn als een rode draad door alle niveaus van het onderwijs te weven.
Zo kunnen bijvoorbeeld basisprincipes van klimaatbestendig bouwen en duurzaamheidsdenken worden geïntroduceerd in specifieke opleidingen, maar ook in vakken zoals aardrijkskunde, economie, IT en zelfs kunst. Dit bevordert niet alleen interdisciplinaire samenwerking, maar zorgt er ook voor dat de onderwijssector als geheel proactief inspeelt op de uitdagingen van de klimaatverandering.
Door deze brede benadering hoopt de werkgroep een cultuur van duurzaamheid te bevorderen die verder reikt dan enkel de opleidingen die zich expliciet op de gebouwde omgeving richten. Het uiteindelijke doel is om een generatie voort te brengen die zich niet alleen bewust is van de urgentie van klimaatverandering, maar ook beschikt over de kennis en vaardigheden om hier op een innovatieve en effectieve manier mee om te gaan.
Interesse in dit thema?
Zie de werkgroep ‘Vorming en Opleiding’: