Gedaan met laden. U bevindt zich op: 10 boost-trajecten om Lokale Digitalisering te Versterken Lokaal Digitaal

10 boost-trajecten om Lokale Digitalisering te Versterken

Lokaal Digitaal ondersteunt de opschaling van projecten van Gemeente zonder gemeentehuis door ze nog breder herbruikbaar te maken voor nog meer lokale besturen en voor een breder scala aan diensten. De boost-initiatieven die we daarvoor uitwerken, focussen op breed inzetbare Vlaamse digitale bouwstenen, OSLO-standaarden en architectuur.

Zo bevorderen we innovatie en technologische vooruitgang, met het oog op toegankelijker en verbeterde dienstverlening voor burgers in alle Vlaamse gemeenten.

Het overzicht van de boost-trajecten voor 2024, na positief advies door de Werkgroep Interbestuurlijk Samenwerken (WIBS) en met goedkeuring van de Smart Region Board, vind je op deze pagina.

Boost-traject 1: Oproep tot voor- en bijzitter in Mijn Burgerprofiel

Dit opschalingsinitiatief biedt gemeenten de kans de oproepingsbrieven naar voor- en bijzitters voor de verkiezingen (gemeenteraad, Vlaams, federaal, Europees) digitaal te versturen via Mijn Burgerprofiel. Met deze digitale variant ontvangen burgers dus een extra uitnodiging, naast de papieren oproepingsbrief. Deze digitale communicatie met de burger maakt het administratieve proces een stuk vlotter en doelgerichter voor beide partijen, zeker wanneer burgers hun papieren oproepingsbrief zouden verliezen. Centraal in deze oplossing staan de bouwstenen Mijn Burgerprofiel en MAGDA.

Dit boostproject bouwt verder op het GzG-project ‘Digitaal beheer samenstelling tel- & stembureaus’. Vanaf maart 2024 nemen een aantal lokale besturen deze oplossing in gebruik. Geïnteresseerd om de communicatie naar voor- en bijzitters digitaal te regelen? Contacteer je dienstenleverancier met de vraag naar hun aanbod ter zake.

Dit project is intussen gerealiseerd.

Zie: https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/mijn-burgerprofiel/privacyverklaring-mijn-burgerprofiel/uw-gegevens-bij-de-overheid-in-mijn-burgerprofiel/verkiezingsinformatie-in-mijn-burgerprofiel

Zie: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240429_96197582(opent in nieuw venster)

Boost-traject 2: Datastandaardisatie binnen schuldbeheer

Lokale besturen krijgen te maken met diverse soorten schuldvorderingen bij burgers (verkeersboetes, belastingen, schoolfacturen …). De data rond die schuldvorderingen is vaak in diverse gemeentelijke systemen opgeslagen. Dat maakt het moeilijk om burgers met financiële uitdagingen te ondersteunen met een omvattende oplossing op maat van hun persoonlijke situatie.

Dit boost-project wil een vlotte uitwisseling van gegevens met betrekking tot schuldbeheer tussen diverse interne en externe belanghebbenden bevorderen. De uniforme regels en specificaties voor het definiëren en delen van de relevante informatie worden vastgelegd in een nieuwe OSLO-standaard.

Dit boostproject bouwt verder op het GzG-project ‘Eenheid van schuld’.

Meer info over het lopende OSLO-traject: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/agenda/evenementen/oslo-schuldbeheer?order_startdate=asc(opent in nieuw venster)

Boost-traject 3: Datastandaardisatie binnen kinderopvang

Kinderen komen met hun fiets toe op school.
© Lieven Van Assche

Informatie over kinderen zit in heel wat systemen opgeslagen: crèche, school, buitenschoolse opvang, speelpleinwerking … die al dan niet door lokale besturen georganiseerd worden, en die de grenzen van gemeenten overstijgen.

Dit boost-project is gericht op het ontwikkelen van een OSLO-standaard die het delen van essentiële kindgerelateerde informatie vereenvoudigt, zoals leeftijd en basisgezondheidsgegevens, waaronder allergieën en specifieke zorgbehoeften. Dat bevordert de samenwerking tussen dienstverleners, verhoogt het niveau van dienst- en zorgverlening en vermindert de administratieve last voor ouders die niet steeds opnieuw dezelfde informatie moeten doorgeven.

Deze standaard is gegroeid uit een noodzaak van het GzG-project ‘Een intergemeentelijk zoek- en reservatieplatform dat het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) digitaal vormgeeft’, dat het aanbod van diverse aanbieders van opvang en activiteiten wil verenigen op 1 platform waar ook inschrijving en opvolging mogelijk zijn.

Meer info over het lopende OSLO-traject: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/agenda/evenementen/oslo-kindfiche?order_startdate=asc (opent in nieuw venster)

Boost-traject 4: Digitale burgermeldingen

Burgers gebruiken steeds vaker digitale systemen voor het melden van problemen, wat voor lokale besturen de uitdaging met zich meebrengt om deze optimaal en klantvriendelijk te verwerken. Ons antwoord hierop is de ontwikkeling van een ‘digitale blauwdruk’. Deze blauwdruk richtlijnen bevatten voor het ontvangen, doorsturen en beantwoorden van burgermeldingen, resulterend in een duidelijk en gestroomlijnd proces.

Lokaal Digitaal en VLOCA(opent in nieuw venster) bouwen verder op de ‘gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten, om zo tot een geconsolideerde aanpak te komen. We organiseren verschillende werkgroepen die zich focussen op verbeterde organisatorische samenwerking, het inzetten van gebruiksvriendelijke digitale platforms, en het ontwikkelen van een herbruikbare aanpak voor lokale besturen. Het doel van de ‘Digitale Blauwdruk’ is het versterken van de digitale dienstverlening en het verminderen van de afhankelijkheid van externe leveranciers, wat leidt tot een efficiëntere en eenvoudigere werking.

Boost-traject 5: 24/7 Dienstverleningsautomaat

Stockbeeld groep mensen in overleg
© alvarez

Burgers verwachten dat de gemeentelijke dienstverlening altijd toegankelijk is, op elk moment van de dag. Als onderdeel van het GzG-project ‘24/7 dienstverleningsconcepten’ lanceerde Aalter in 2023 de 24/7-automaat als ‘proof of concept’. Die innovatieve automaat maakt het voor burgers mogelijk om buiten de kantooruren essentiële documenten op te halen.

Lokaal Digitaal en VLOCA(opent in nieuw venster) zullen werkgroepen opzetten om op basis van de resultaten van de ‘proof-of-concept’ een strategische en operationele aanpak uit te werken. Het doel is het ontwikkelen van een blauwdruk die een klantgerichte aanpak combineert met de organisatorische behoeften van lokale besturen. Als resultaat worden de bevindingen geformuleerd in een advies rond het gebruik van dienstverleningsautomaten bij lokale besturen en hoe deze passen binnen het Vlaamse Digitale landschap.

Boost-traject 6: Datastandaardisatie binnen het Energiehuis

Lokale besturen streven ernaar om burgers te adviseren over energie(steunmaatregelen) en hen te begeleiden naar duurzame oplossingen. Vlaamse Energiehuizen spelen hierbij een belangrijke rol.

Om onder andere te vermijden dat burgers meerdere keren dezelfde informatie moeten aanleveren, zet dit boost-project in op een OSLO-standaard voor het Energiehuis. Die standaard moet een vlotte uitwisseling van gegevens tussen de verschillende betrokken partijen mogelijk te maken, wat de dienstverlening aan de burger op vlak van energiediensten zal vereenvoudigen.

Dit project bouwt voort op het Gemeente zonder Gemeentehuis-project ‘Dienstverlening via Integratie Naadloos Aanbieden’.

De weblink naar het OSLO-traject komt weldra online.

Boost-traject 7: Datastandaardisatie voor zaalreservering

Burgers kunnen bij hun gemeente tal van zalen huren in verschillende infrastructuren: een zaal in het cultureel centrum, een sportaccommodatie voor binnensport, een andere sportaccommodatie voor buitensport, een vergaderzaal etc. Het beheer van die zalen zit vaak in verschillende (gemeentelijke) informatiesystemen die niet dezelfde taal spreken. Daardoor moeten burgers voor de verschillende zaalreserveringen gebruik maken van verschillende toepassingen, en hebben ze niet altijd globaal overzicht op de beschikbaarheden.

Met een semantische OSLO-standaard voor zaalreservering spreken de verschillende informaticasystemen veel meer dezelfde taal en kunnen ze op uniforme manier gegevens interpreteren en uitwisselen. Hierdoor wordt het reserveringsproces veel sneller en eenvoudiger voor burgers, en leidt het tot minder fouten en misverstanden. Tegelijkertijd kan de gemeente haar faciliteiten doeltreffender en kosteneffectiever beheren. Dit boost-project vormt een onderdeel van het Gemeente zonder Gemeentehuis-project ‘Tijds- en plaatsonafhankelijke klantencontacten’.

De weblink naar het OSLO-traject komt weldra online.

Boost-traject 8: Digitale burgermeldingen MVP (minimum viable product)

Lokale besturen willen burgers de kans geven om op een eenvoudige manier diverse soorten meldingen door te geven. Dit boost-project werkt verder op het Gemeente zonder Gemeentehuis-project ‘VLAG (Volgen van Linkende Asset Gegevens)’, dat het eenvoudiger wil maken voor burgers om meldingen in te dienen met betrekking tot ‘assets’ binnen het openbaar domein (verkeerssignalisatie, wegmarkeringen, zitbanken, parkeerautomaten etc.).

Dankzij de ontwikkeling van een ‘minimaal leefbaar product’ (MVP) zullen burgers via een gebruiksvriendelijke interface binnen Mijn Burgerprofiel meldingen kunnen indienen over het openbaar domein en die eenvoudig kunnen koppelen aan die ‘assets’. Lokale besturen behouden dan weer de flexibiliteit om meldingen door te sturen naar de juiste diensten.

Dit initiatief is ontworpen met het oog op toekomstige uitbreidingen, waardoor het concept kan groeien en zich kan aanpassen aan nieuwe behoeften en uitdagingen van zowel burger als lokaal bestuur.

Boost-traject 9: App 'Afspraken' MVP (minimum viable product)

Burgers gebruiken steeds vaker hun smartphone voor allerlei dienstverlening, ook voor de dienstverlening van hun lokale bestuur. Uit het Gemeente zonder Gemeentehuis-project ‘Mijn Gemeente-app’ werd duidelijk dat burgers de mogelijkheid om een digitale afspraak te maken met hun gemeentebestuur zien als een van de belangrijkste functionaliteiten van een gemeente-app.

Dit boost-initiatief speelt hier verder op in door de functionaliteit van de Mijn Burgerprofiel-Applicatie te versterken met een ‘minimaal leefbaar product’ (MVP) waarmee burgers afspraken kunnen boeken met veelgebruikte overheidsdiensten zoals voor identiteitsdocumenten en burgerzaken. Voor lokale besturen biedt dit MVP een nieuwe oplossing, indien gewenst.

Boost-traject 10: Haalbaarheidsanalyse voor een automatisch advies inzake het leefloon

Bij elke aanvraag voor de toekenning van een leefloon doorlopen de maatschappelijk werkers van de lokale besturen een administratief onderzoek. Dit boost-project bouwt voort op het GzG-traject ‘Fundament proactieve dienstverlening’ van Gent dat de lokale maatschappelijk werkers bij hun besluitvorming ondersteunt met geavanceerde data-analyse en algoritmes. Dit boost-traject betreft een haalbaarheidsanalyse van de opschaling van dit GZG-traject naar alle lokale besturen.