Gedaan met laden. U bevindt zich op: Fundament proactieve dienstverlening Goedgekeurde projecten

Fundament proactieve dienstverlening

Thematisch project • Innovatieve dienstverlening
Afgewerkt

Via drie zorgvuldig gekozen cases van proactieve dienstverlening zet de stad Gent in op de automatische toekenning van verlaagde tarieven aan personen uit kansengroepen zonder dat zij hiervoor bewijsstukken moeten aanleveren. De meerwaarde is groot, zowel voor de burgers als voor de administratie.

Initiatiefnemers
Gent
Penhouder
Gent
Projectoproep
Oproep 2
Toegekend budget
207.502,00 euro

Gent koos als use cases voor 3 verschillende dienstverleningen in 3 verschillende aanvraagcontexten voor kwetsbare doelgroepen, namelijk de Uitpas aan kansentarief, korting op de facturen voor stedelijk onderwijs en kinderopvang, en sociale maatregelen in de lage-emissiezone (LEZ). Dankzij deze toepassing zal de opname van sociale rechten automatisch verlopen.

De beoogde doelgroepen lopen nu vaak om velerlei redenen die kortingen waarop ze recht hebben mis. Rechthebbenden hebben bijvoorbeeld geen weet van het bestaan van het voordeel, noch of ze ervoor in aanmerking komen. Ook de aanvraag van het voordeel en de voorlegging van bewijslast en attesten zijn drempels die met deze projecten verdwijnen.

In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak proactief, zonder administratieve lasten, efficiënter langs overheidszijde en met respect voor privacy door grote dataminimalisatie.

Burgers die recht hebben op gratis registratie of een sociaal tarief voor toegang tot de Gentse lage- emissiezone moeten sinds eind 2023 geen bewijsstukken meer toevoegen bij hun aanvraag.

Daarmee rondt de stad Gent het drieluik van proactieve toekenningen af binnen hun GzG-project. De eerder uitgewerkte realisaties voor de UiTPAS en de korting op facturen voor stedelijk onderwijs en kinderopvang leidden tot een aanzienlijke daling van de non-takeup tot wel 21%. Missie geslaagd!

De start van het nieuwe schooljaar betekent voor de stad Gent ook de lancering van een nieuwe proactieve dienstverlening: ouders die recht hebben op een korting op facturen van het stedelijk onderwijs en de dienst kinderopvang krijgen die korting nu automatisch toegekend, zonder aanvraag noch bewijslast. De stad Gent zoekt proactief in authentieke bronnen wie recht heeft op de korting en stuurt die doelgroep meteen de aangepaste factuur. Zo valt een heel stuk administratie weg voor de burger en loopt niemand de korting nog mis omdat ze niet op de hoogte zijn van die tegemoetkoming.

Gent won de voorbije maanden met zijn proactieve dienstverlening onder andere een UserCentriCities-award(opent in nieuw venster) en een Gemeentedelers-award(opent in nieuw venster). Proficiat!

Wij zijn trots dat het GzG-project ‘fundament proactieve dienstverlening’ deel uitmaakt van het winnende dossier. Lees hier meer(opent in nieuw venster).

Rechthebbenden krijgen bij aankoop van hun UiTPAS van de Stad Gent automatisch het kansentarief toegekend zonder erom te moeten vragen of zonder voorlegging van bewijsstukken.

Ook andere lokale besturen kunnen nu eenvoudiger data over hun burgers aftoetsen aan de verhoogde tegemoetkoming, het leefloon en het gezamenlijk belastbaar inkomen, dankzij de uitbreiding van de regelset binnen de generieke bouwsteen Automatisch Advies van Digitaal Vlaanderen.

Bekijk hieronder het interview met projectleiders Sarah Spiessens en Isabelle Van de Reviere.

Inhoud is aan het laden

Hieronder de oorspronkelijke aanvraagdocumenten uit het subsidiedossier. De aanpak van het project kan aangepast en verfijnd worden op basis van nieuwe inzichten opgedaan tijdens het projectverloop. Voor de actuele stand van zaken, gelieve contact op te nemen met het projectteam.