Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitale toegankelijkheid bij lokale besturen Toegankelijkheid & E-Inclusie

Digitale toegankelijkheid bij lokale besturen

Digitale toegankelijkheid betekent dat websites en apps toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen: mensen met een handicap, ouderen, digitale surfers of mensen met een andere moedertaal, …

Digitale toegankelijkheid in de praktijk

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG, versie 2.1(opent in nieuw venster)) vormen de leidraad om webcontent toegankelijk te maken. WCAG is gebaseerd op 4 basisprincipes:

  • Waarneembaar: gebruikers moeten in staat zijn de informatie waar te nemen;
  • Bedienbaar: gebruikers moeten de interface kunnen bedienen;
  • Begrijpelijk: gebruikers moeten zowel de content als de bediening kunnen begrijpen;
  • Robuust: de content moet zo robuust zijn dat deze door verschillende browsers of hulpmiddelen (zoals een screenreader) correct wordt weergegeven.

Overheidswebsites, zoals die van lokale besturen, moeten zo toegankelijk mogelijk zijn. Dat is wettelijk bepaald door de Europese richtlijn webtoegankelijkheid(PDF bestand opent in nieuw venster) waarvan de verplichtingen zijn opgenomen in het Bestuursdecreet(opent in nieuw venster). De WCAG-richtlijnen bestaan in drie niveaus: A, AA en AAA Het niveau AA is het wettelijke minimum voor overheidswebsites.

Ondersteuning bij digitale toegankelijkheid

Zowel Inter (Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid) als het Belgian Web Accessibility team van FOD BOSA stellen tools ter beschikking die kunnen helpen bij het toegankelijk maken van je website of mobiele applicatie.

Toolbox Inter digitale toegankelijkheid

Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan met digitale toegankelijkheid vind je in de toolbox van Inter(opent in nieuw venster). Inter heeft de Web Content Accessibility Guidelines omgezet in begrijpelijke taal, met afbeeldingen en tips. Verder geven ze een overzicht van allerlei tools. Deze toolbox helpt je bij verschillende aspecten van webtoegankelijkheid, gaande van het opstellen van een toegankelijkheidsverklaring tot modelclausules voor aanbestedingen.

Stappenplan en tools FOD BOSA

Wil je een toegankelijke site maken en je weet niet waar je moet beginnen? Begin met het inventariseren van de huidige situatie en de mate van conformiteit van jouw website. FOD BOSA biedt hiervoor een stappenplan(opent in nieuw venster).

De site accessibility.belgium.be(opent in nieuw venster) biedt verder heel wat tips, instrumenten en goede praktijken om een website toegankelijk te maken en te houden voor zoveel mogelijk mensen. De toegankelijkheid en de zwakke punten van je site kun je in kaart brengen via een automatische online tool, en je kunt een gestandaardiseerde manier een toegankelijkheidsverklaring opmaken. Deze instrumenten en diensten zijn beschikbaar voor alle openbare diensten.

Interfederaal raamcontract

Voor een grondige audit van je bestaande website en begeleiding op maat kan je terecht bij verschillende organisaties met (technische) expertise over webtoegankelijkheid. Lokale besturen kunnen hiervoor gebruik maken van een interfederaal raamcontract(opent in nieuw venster).

De dienst Diversiteitsbeleid van de Vlaamse overheid stellen ontwikkelde een handige checklist voor webredacteurs(opent in nieuw venster).

Schrijftips om je pagina’s heerlijk helder te houden, vind je bij onze collega’s bij Taaladvies.

Zijn er onderdelen van een website die niet wettelijk moeten voldoen?

Volgende content van websites of apps moet niet voldoen aan de toegankelijkheidsvereisten:

  • kantoorbestandsformaten (die in essentie niet bedoeld zijn voor gebruik op internet, maar daar wel op geplaatst worden) die vóór 23 september 2018 op de website werden geplaatst, tenzij deze informatie bevatten die nodig is voor de actieve administratieve processen van de overheidsinstantie
    Bijvoorbeeld pdf-documenten die voor 23/9/2018 online werden geplaatst, tenzij deze bijvoorbeeld informatie over de sollicitatieprocedures bij het lokale bestuur bevatten
  • live uitgezonden, op tijd gebaseerd media
    Bijvoorbeeld live audio en/of videoreportage
  • Inhoud die van derden afkomstig is, die de lokale overheid niet heeft gefinancierd of ontwikkeld en ook niet beheert
    Bijvoorbeeld een automatisch ingevoerde advertentie of blog
  • archieven, voor zover deze alleen inhoud bevatten die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen (en niet meer worden bijgewerkt na 23 september 2019)
  • online kaarten en –karteringsdiensten, voor zover bij voor navigatie bestemde kaarten, essentiële informatie op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt
    Bijvoorbeeld een kaartje met de ligging van het gemeentebestuur. Wanneer bijvoorbeeld de bereikbaarheid van het gemeentebestuur op kaart wordt aangeduid moet in een alternatieve toegankelijke beschrijving worden voorzien
  • reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt (vb. in functie van de bewaring van het stuk, de authenticiteit van de reproductie, gebrek aan geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossing om teksten om te zetten,… )
    Bijvoorbeeld een scan van een oud manuscript
  • content die alleen te vinden is op mobiele toestellen of specifieke useragents daarvoor en die ontwikkeld werd voor een gesloten gebruikersgroep of specifiek gebruik en niet beschikbaar is voor of gebruikt wordt door het brede publiek
    Bijvoorbeeld de applicatie voor parkeerwachters

Nuttige beleidsdocumenten