Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gemeenschappelijk of individueel curriculum in basis- en secundair onderwijs

Gemeenschappelijk of individueel curriculum in basis- en secundair onderwijs

Elke leerling met specifieke onderwijsbehoeften kan naar een school voor gewoon onderwijs. Leerlingen volgen daar het gewone (gemeenschappelijk) curriculum of een aangepast curriculum. Sommige leerlingen hebben ook toegang tot buitengewoon onderwijs. 

CLB maakt verslag

Het CLB maakt een verslag op. Dat verslag bepaalt de mogelijkheden van de leerling (gewoon of buitengewoon), na overleg met de leerling, ouders en de school.

Er zijn 3 verslagen:

  • GC-verslag: verslag gemeenschappelijk curriculum

  • IAC-verslag: verslag individueel aangepast curriculum

  • OV4-verslag: verslag opleidingsvorm 4

Leerling volgt het gemeenschappelijk curriculum (GC)

Voor wie

Voor leerlingen die, eventueel met extra ondersteuning, het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) volgen in het gewoon onderwijs.

GC-verslag nodig voor extra ondersteuning

Voor extra ondersteuning (leersteun) is een gemeenschappelijk curriculum verslag (GC-verslag) van het CLB nodig. Leersteun, samen met andere maatregelen, helpt de leerling het gewone curriculum volgen.

Meer over leersteun.

Leerlingen met GC-verslag behouden dezelfde rechten

Leerlingen met een GC-verslag hebben dezelfde rechten als andere leerlingen om in te schrijven in het gewone onderwijs.

Leerlingen met een gemotiveerd verslag van vóór het decreet leersteun (1 september 2023) hebben dezelfde rechten als leerlingen met een GC-verslag.

Leerling volgt een individueel aangepast curriculum (IAC)

Voor leerlingen voor wie het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum), zelfs met extra aanpassingen, niet haalbaar is. Dan maakt het CLB een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) op.

Met dat verslag volgt de leerling een individueel aangepast curriculum. Dit is een leerprogramma op maat van de leerling. De school bekijkt samen met de leerling en de ouders welke doelen haalbaar en relevant zijn.

Het doel is niet om een getuigschrift of diploma te behalen.

Leerlingen met een IAC-verslag kunnen een aangepast curriculum volgen in een school voor:

  • Gewoon onderwijs

  • Buitengewoon onderwijs

Leerlingen met een verslag voor basisonderwijs of een verslag voor secundair onderwijs opleidingsvorm 1, 2 of 3 van vóór het decreet leersteun (1 september 2023) hebben dezelfde rechten als leerlingen met een IAC-verslag.

Leerling heeft nood aan een opleidingsvorm 4 (OV4) – alleen voor secundair onderwijs

Voor leerlingen die intensieve ondersteuning en speciale aanpassingen nodig hebben om het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) in het secundair onderwijs te blijven volgen. Dan maakt het CLB een OV4-verslag op.

Leerlingen met een OV4-verslag hebben 2 keuzes:

  • Het gewone leerprogramma met intensieve ondersteuning in het gewoon onderwijs volgen

  • In het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 4 volgen

Oneens over de noodzaak of de inhoud van een IAC-verslag of OV4-verslag

Als ouders, de school en het CLB het oneens zijn over de noodzaak of inhoud van een verslag, zijn er 2 mogelijke stappen:

  • Spreek erover met de school, het CLB of het leersteuncentrum
  • Vraag onafhankelijke bemiddeling (een ander CLB of de Vlaamse bemiddelingscommissie)

Meer over wat je kan doen.

Extra informatie