Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leerlingenbegeleiding volgens het zorgcontinuüm

Leerlingenbegeleiding volgens het zorgcontinuüm

De leerling krijgt op school de zorg, ondersteuning en begeleiding die het nodig heeft, volgens de fases van het zorgcontinuüm. De school start altijd in fase 0. Heeft de leerling meer hulp nodig? Dan doorloopt de school de volgende fases, samen met het CLB en de ouders.

Op maat

Het doel van leerlingenbegeleiding is dat alle leerlingen groeien, zich goed voelen, niet te vroeg stoppen met school (vroegtijdig schoolverlaten) en gelijke kansen krijgen.

Daarvoor werkt de school samen met het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB), ouders, de , leersteuncentra en welzijnspartners.

Hoe scholen de begeleiding en ondersteuning organiseren om elke leerling de juiste hulp te geven, staat in het zorgcontinuüm.

Door het zorgcontinuüm krijgen leerlingen meer kansen in het gewoon onderwijs en kunnen scholen minder doorverwijzen naar het buitengewoon onderwijs. Zo werken ze aan meer inclusief onderwijs.

De leerlingenbegeleiding verschilt per fase van het zorgcontinuüm:

  • Fase 0: elke school geeft alle leerlingen brede basiszorg.
  • Fase 1: bij onvoldoende basiszorg geeft de school verhoogde zorg.
  • Fase 2: als er meer hulp nodig is, betrekt de school het CLB voor uitbreiding van zorg.
  • Fase 3: is intensieve ondersteuning en een traject op maat nodig? Dan maakt het CLB voor de leerling een IAC- of OV4-verslag.

Zo versterkt de school de begeleiding en zorgt ervoor dat leerlingen zoveel mogelijk meekunnen op school.

Fase 0: brede basiszorg voor alle leerlingen

Voor alle leerlingen. Of ze nu moeite hebben met leren (leerachterstand) of juist heel goed leren (cognitief sterk functioneren).

Fase 1: verhoogde zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Voor leerlingen die meer hulp nodig hebben dan de brede basiszorg. Dan krijgt de leerling in fase 1 verhoogde zorg.

Het kan gaan over leerlingen die moeite hebben met wiskunde, taal en spraak, motoriek, lezen en spellen, gedrag en emoties, leren of leerlingen die juist heel goed leren (sterk cognitief functioneren).

Fase 2: uitbreiding van zorg

Voor leerlingen voor wie de extra aanpassingen op school uit de fase 1 van de verhoogde zorg niet voldoende zijn. Dan krijgt de leerling in fase 2 uitbreiding van zorg.

Fase 3: individueel aangepast curriculum (IAC-verslag) en verslag opleidingsvorm 4 (OV4-verslag)

Individueel aangepast curriculum (IAC-verslag)

Voor leerlingen voor wie het gewone leerprogramma (het gemeenschappelijk curriculum) niet haalbaar is, ook niet met de extra aanpassingen uit de vorige fases (brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg).

Meer over het individueel aangepast curriculum (IAC-verslag).

Verslag opleidingsvorm 4 (OV4-verslag) - alleen voor secundair onderwijs

Voor leerlingen die intensieve ondersteuning en speciale aanpassingen nodig hebben om het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum) in het secundair onderwijs te blijven volgen.

Meer over opleidingsvorm 4 (OV4-verslag).