Gedaan met laden. U bevindt zich op: Redelijke aanpassingen in basis- en secundair onderwijs

Redelijke aanpassingen in basis- en secundair onderwijs

Redelijke aanpassingen zijn maatregelen die hindernissen wegnemen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zodat ze maximaal kunnen deelnemen aan de lessen op school.

Wat zijn redelijke aanpassingen?

De school past, waar nodig, redelijke aanpassingen toe om hindernissen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften weg te nemen. Zo zijn de lessen toegankelijk voor iedereen.

Redelijke aanpassingen bestaan uit:

  • Remediërende maatregelen: leerlingen individueel helpen (zoals extra uitleg)
  • Differentiërende maatregelen: leerstof en lesaanpak afwisselen
  • Compenserende maatregelen: hulpmiddelen zoals een laptop toelaten
  • Dispenserende maatregelen: vrijstellingen van bepaalde leerstof toelaten

Hoe bepaalt de school de aanpassingen?

Er bestaat geen lijst van wat ‘redelijk’ is en wat niet. De school bekijkt dit per leerling. De school bepaalt de redelijke aanpassingen op basis van voorwaarden:

  • De kostprijs van de aanpassing
  • De impact op de school- en klasorganisatie
  • Hoe lang en hoe vaak de leerling van de aanpassing gebruikmaakt
  • De gevolgen voor de levenskwaliteit van de leerling
  • De gevolgen voor de omgeving en andere leerlingen
  • Of er gelijkwaardige alternatieven zijn