Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toepassingsgebied wetgeving overheidsopdrachten Overheidsopdrachten

Toepassingsgebied wetgeving overheidsopdrachten

De wetgeving rond overheidsopdrachten helpt lokale besturen om de beste en juiste keuze te maken en misbruik uit te sluiten. Het biedt de aannemers van werken, leveranciers of dienstverleners ook de nodige garanties dat er een juiste afweging van de ondernemers gebeurt en dat de overheid de overheidsopdracht niet zou gunnen op basis van favoritisme.

Basisprincipes

De wetgeving rond overheidsopdrachten steunt op 2 basisprincipes:

  1. de ondernemer die de overheidsopdracht zal uitvoeren, wordt gekozen door middel van mededinging
  2. de wetgeving eist ook dat alle afspraken op voorhand vastliggen. Eenmaal een ondernemer is aangeduid om een opdracht uit te voeren, moet hij dit doen aan de vooraf afgesproken prijs en voorwaarden.

Op wie is de wetgeving van toepassing?

De wet rond overheidsopdrachten is van toepassing op drie grote sectoren: klassieke sectoren, speciale sectoren en de privésector.

Op welke opdrachten is de wetgeving van toepassing?

De wet rond overheidsopdrachten definieert een ‘overheidsopdracht’ als “een overeenkomst onder bezwarende titel tussen een of meer ondernemers en een of meer aanbesteders en die betrekking heeft op het uitvoeren van werken, het leveren van producten of het verlenen van diensten.”

De wet zelf sluit een aantal opdrachten uitdrukkelijk uit het toepassingsgebied uit:

  • diensten voor de koop of huur van onroerende goederen of rechten, diensten voor omroep en zendtijd, arbitrage- en bemiddelingsdiensten, bepaalde juridische diensten, leningen, arbeidsovereenkomsten, …
  • in-houseopdrachten als ze aan voorwaarden van artikel 30 van de wet voldoen
  • niet-geïnstitutionaliseerde horizontale samenwerking als ze aan de voorwaarden van artikel 31 van de wet voldoet

Opdrachten die niet voldoen aan alle voorwaarden uit de definitie, zoals subsidies of concessies, zijn geen overheidsopdrachten. Het is niet altijd eenvoudig om het onderscheid te maken. Het afwegingskader subsidie-overheidsopdracht van het Agentschap Facilitair Bedrijf kan helpen om het onderscheid tussen een overheidsopdracht en subsidie te maken.

Veelgestelde vragen