Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen Lokaal bestuur

Gemeentelijke administratieve sancties voor beperkte snelheidsovertredingen

Op 7 oktober 2020 keurde het Vlaams Parlement een decreet goed waarbij lokale besturen de mogelijkheid krijgen om beperkte snelheidsovertredingen af te handelen door middel van gemeentelijke administratieve sancties (de ‘GAS-snelheid’). Het is aan de lokale besturen zelf om te beslissen hoe dat zij ‘GAS snelheid’ organiseren. Zij kunnen dit volledig zelf in handen nemen of hiervoor contracten afsluiten met een private partner, met een consortium, met andere lokale besturen, met een ander, al dan niet overheidsbedrijf.

Momenteel loopt de analyse van de evaluatie van ‘GAS snelheid’. Hetgeen ook wordt meegenomen in deze evaluatie is het doorstortscenario dat vanuit de federale overheid wordt aangeboden. Dit is een alternatief systeem voor wat betreft de boete-afhandeling, waarbij die afhandeling zou kunnen verlopen via het reeds bestaande federale cross border boete-inningsplatform. De bespreking van de evaluatie zal uitwijzen of een aanpassing van de huidige regelgeving al dan niet noodzakelijk is.

Raadpleeg alle informatie over de wetgeving, de voorwaarden en een checklist voor de lokale besturen.

Lokale besturen kunnen beroep doen op de diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Politiezones en lokale besturen kunnen bijvoorbeeld ANPR camera’s bestellen via het federale contract “Procurement 2017 R3 043”, waarbij een end-to-end oplossing mogelijk is. Dit raamcontract behandelt de levering, plaatsing en het onderhoud van nummerplaatherkenningscamera’s.

Samenwerking

Het behoort tot de lokale autonomie van de gemeente om te beslissen of en hoe het lokaal bestuur ‘GAS snelheid’ invoert. Het wettelijk kader van Artikel 29quater Wegverkeerswet(opent in nieuw venster) staat hierbij centraal zowel voor wat betreft de voorwaarden als de uitvoering. Met uitvoering bedoelen we de verwerking en afhandeling door politie en de sanctionerend ambtenaar.

Het is aan de lokale besturen zelf om te beslissen hoe dat zij ‘GAS snelheid’ organiseren. Zij kunnen dit volledig zelf in handen nemen of hiervoor contracten afsluiten met een private partner, met een consortium, met andere lokale besturen, met een ander, al dan niet overheidsbedrijf. Er bestaat geen meldingsplicht voor deze contracten. De beslissingen van de gemeenteraad ter zake kunnen wel onderworpen worden aan het bestuurlijk toezicht.

Concessieovereenkomst met private partner

In het kader van ‘GAS snelheid’ kan een concessieovereenkomst met een private partner afgesloten worden.

Een concessie voor diensten wordt gedefinieerd in artikel 2, 7°, b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten(opent in nieuw venster) (Concessiewet) als een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel waarbij een of meer aanbesteders diensten laten verrichten en beheren door een of meer ondernemers, waarvoor de tegenprestatie bestaat hetzij uitsluitend in het recht de diensten die het voorwerp van het contract vormen, te exploiteren, hetzij in dit recht en een betaling.

De definitie van een concessie voor diensten leunt nauw aan bij deze van een overheidsopdracht. Toch bestaat er een fundamenteel verschil tussen een overheidsopdracht en de concessie. Dat verschil uit zich, volgens de Raad van State, in de overdracht van het exploitatierisico.

Wens je een concessie met een private partner af te sluiten, dan moet je de Concessiewet toepassen.

Heb je interesse om een overeenkomst af te sluiten met een private partner? Dan raden we je aan om voorafgaand contact op te nemen met het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Ook voor verdere vragen en ondersteuning kan je contact opnemen, dit telkens via het e-mailadres binnenland@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).