Vergeet fiscale reglementen niet te melden
Het is wettelijk verplicht om ieder belasting-, retributie- en tariefreglement digitaal te melden aan de Vlaamse overheid via het Loket voor lokale besturen(opent in nieuw venster). Dit geldt onder andere voor reglementen van de gemeente, het OCMW en autonome gemeentebedrijven. We stellen vast dat er bij sommige gemeenten verschillen zijn tussen het aantal en type fiscale reglementen op hun website en de besluiten die via het digitaal loket zijn gemeld.
De toezichtstermijn van 30 dagen ten aanzien van deze reglementen begint pas te lopen vanaf de dag na de melding van de publicatie ervan aan de toezichthoudende overheid. Zonder melding begint deze termijn niet te lopen en kunnen deze reglementen alsnog worden opgevraagd en eventueel vernietigd.
Een eventuele vernietiging doet de rechtsgrond van alle belastingaanslagen of alle betalingen van retributies of tarieven gebaseerd op het vernietigde reglement vervallen. Alle ontvangen gelden worden dan juridisch gezien ‘onverschuldigde betalingen’, die moeten worden terugbetaald, inclusief interest, vanaf het moment dat de gemeente weet dat de betaling onverschuldigd was.
Het niet melden van fiscale reglementen kan dus aanzienlijke financiële gevolgen hebben voor lokale besturen.
Lees meer over de gelinkte publicatie-en meldingsplicht van het belastingreglement