Gedaan met laden. U bevindt zich op: Draagbaar loket brengt gemeentelijke dienstverlening aan huis Nieuws over Gemeente zonder gemeentehuis

Draagbaar loket brengt gemeentelijke dienstverlening aan huis

Nieuwsbericht
8 mei 2024

Het GzG-partnerschap rond het draagbaar loket start begin juni met de uitrol van hun innovatieve dienstverlening. Concreet gaat een lokale medewerker ter plaatse bij minder-mobiele burgers om de aanvraag en aflevering van een eID-kaart in orde te brengen, inclusief vingerafdruk, pasfoto en handtekening.

De aanvraag van een eID gaat gepaard met strenge voorwaarden op het vlak van veiligheid en herkenning. Er is niet alleen een pasfoto maar ook een vingerafdruk en een handtekening voor nodig. Een eID-kaart aanvragen via een volledig digitale transactie is bijgevolg niet mogelijk.

Het nieuwe draagbare loket omvat een kit waarmee de lokale medewerker een vingerafdruk en een pasfoto kan nemen. Ook zit er een ‘signpad’ op het toestel om een handtekening te kunnen plaatsen. De aanvraag van de eID wordt onmiddellijk verwerkt bij de bevoegde diensten.

Het GzG-partnerschap werkte hiervoor nauw samen met de FOD Binnenlandse Zaken.

Met deze innovatie spelen de GzG-initiatiefnemers sterk in op de vraag naar een inclusieve digitale overheid en maken ze de dienstverlening toegankelijk voor minder-mobiele burgers die zich niet naar het gemeentehuis kunnen verplaatsen.

Elk lokaal bestuur van het partnerschap bepaalt zelf wie in aanmerking komt voor deze dienstverlening aan huis of hoe ze het mobiel loket gaan inzetten.