Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toegankelijke dienstverlening met ‘Open Services’ Goedgekeurde projecten

Toegankelijke dienstverlening met ‘Open Services’

Innovatief concept • Innovatieve dienstverlening
Afgewerkt

Voor (1) inwoners, bezoekers, toeristen en studenten met een beperking (2) derden (vb. appbouwers) die stadsdienstverlening digitaal willen aanroepen, biedt deze nieuwe aanpak informatie op maat over omleidingen en storingen van bus en tram, en niet-bediende haltes, door dienstverlening innovatief te ontwikkelen in ‘Open service’-vorm, volgens de API First en Open by Design-principes.

Initiatiefnemers
Gent, Gent-District09
Penhouder
Gent-District09
Projectoproep
Oproep 4
Toegekend budget
69.072,00 euro

Deze toepassing hergebruiken in jouw lokaal bestuur?

Ontdek welke meerwaarde dit digitaliseringsproject biedt aan burgers, ondernemingen, verenigingen en lokale besturen. Je verneemt tegelijk hoe het projectteam rekening houdt met gebruiksvriendelijkheid en e-inclusie. Tot slot krijg je info over de gebruikte bouwstenen, de timing en tips voor hergebruik van deze ontwikkeling.

Je kan de video met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden openen via het uitklapmenu onder deze video.

Inhoud is aan het laden

Timing: zomer 2024

Eerste resultaten

Met de ontwikkeling van een nieuwe web-app wilden de initiatiefnemers het innovatieve potentieel van open services verkennen. Een open service is een dienstverlening die extern en digitaal wordt opengesteld voor derden die het interne IT-systeem kunnen aanspreken om processen te initiëren.

Lancering van de nieuwe web-app voor blinden en slechtzienden

Eind juni 2023 lanceerden initiatiefnemers Gent en District09 de eerste versie van hun nieuwe web-app. Die nieuwe tool verstuurt meldingen als de dienstverlening op een Gentse tram- of buslijn verandert, rekening houdend met gebruiksgemak voor blinden en slechtzienden.

Impact op de burger

Via de nieuwe web-app kunnen gebruikers zich abonneren op nieuws over de lijnen die ze gebruiken. In deze eerste versie krijgen ze info als de dienstverlening op een Gentse tram- of buslijn verandert, bijvoorbeeld als een halte afgeschaft is, of als er een omleiding is op het traject. In dat geval krijgen ze op voorhand een mail of sms zodat ze een alternatieve route of een andere oplossing kunnen zoeken. Later dit najaar komen daar ook meldingen bij over hinder op de voetpaden.

Wil je zien hoe de app werkt? Schrijf je dan in op de meldingen(opent in nieuw venster).

Hergebruik

Het project wordt als een open service aangeboden waardoor ook andere overheden en app-bouwers ermee aan de slag kunnen. Benieuwd hoe open services het hergebruik van data kunnen bevorderen? District09 licht toe hoe ze dit aangepakt hebben(opent in nieuw venster).

Hieronder de oorspronkelijke impactmap uit het subsidiedossier. De aanpak van het project kan aangepast en verfijnd worden op basis van nieuwe inzichten opgedaan tijdens het projectverloop. Voor de gerealiseerde impact, gelieve contact op te nemen met het projectteam.

Kennisdeling