Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitalisering parkeervergunning personen met een handicap Goedgekeurde projecten

Digitalisering parkeervergunning personen met een handicap

Innovatief concept • Innovatieve dienstverlening
Afgewerkt

Voor personen met een handicap die met één enkel digitaal recht zowel ‘on street’ als op voorbehouden plaatsen kunnen parkeren in alle Vlaamse steden en gemeenten waar parkeren digitaal gehandhaafd wordt, zonder voorlegging van een fysieke parkeerkaart, biedt deze aanpak een volledig digitale behandeling van de parkeervergunningen door het bezit van een parkeerkaart op naam te koppelen aan één of meerdere nummerplaten en te controleren of de aanvrager de rechthebbende is, waardoor grote fraude met deze kaarten kan worden tegengegaan.

Initiatiefnemers
Aalst, Antwerpen, Brugge, Genk, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende
Penhouder
Antwerpen
Projectoproep
Oproep 1
Toegekend budget
94.833,75 euro

Resultaten

Met dit innovatieve concept wilden de initiatiefnemers een voorbereidend traject doorlopen om een potentieel aanbestedingsdossier op te stellen. Dat dossier moet een vlotte start van de effectieve ontwikkeling in de deelnemende lokale besturen mogelijk maken via een thematisch project in oproep 7. Belangrijk daarbij was draagvlak te creëren bij de vele stakeholders met het oog op een gemeenschappelijk gedragen oplossing. Bovendien reikt dit concept over de grenzen van Vlaanderen en biedt de blauwdruk een werkwijze aan die in heel het land uniform toegepast kan worden. De stakeholders omvatten dan ook federale, Brusselse en Waalse organisaties en overheden.

Impact op de burger

Het concept voorziet dat personen met een beperking via een digitale app of een sms parkeersessies kunnen starten en stopzetten. Dankzij dat ene (te ontwikkelen) systeem kunnen ze genieten van de parkeervoordelen voor personen met een beperking in alle Belgische steden waar de controle van de parkeerrechten digitaal georganiseerd wordt. Daarnaast kunnen personen met een beperking, hun begeleider of de loketmedewerkers van de gemeente via een webapplicatie of app op de smartphone in hun parkeerdossier zelf een of verschillende nummerplaten ingeven, de historiek van de parkeerrechten bekijken, etc. In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak eenvoudig, digitaal en voordelig voor zowel de houder van het recht als voor de parkeerhandhaving in de Belgische steden en gemeenten.

Samenwerking: federaal en lokaal

Informatie en sensibilisering was nodig om de vele landelijke stakeholders mee te krijgen in een gemeenschappelijke visie. De samenwerking met diverse landelijke stakeholders gaf een duidelijke meerwaarde aan het project. Een paar voorbeelden:

  • Het basisontwerp van de initiatiefnemers werd op voorstel van nationale belangengroepen uitgebreid met bijkomende functionaliteiten zoals een 2e aanmeldmogelijkheid, naast de authenticatie via eID/Itsme.
  • Met bepaalde belangengroepen werd nu al afgesproken om deel te nemen aan de verdere uitwerking van de user interfaces in het thematisch project.
  • Er werd een technische werkgroep opgericht met vertegenwoordigers van het federale niveau. Die werkgroep zal blijven bestaan tot de uiteindelijke oplevering (via een thematisch project).

Wat betreft het lokale niveau verzekerden de initiatiefnemers zich van de steun van koepelorganisaties voor lokale besturen zoals VVSG en het Kenniscentrum Vlaamse Steden, maar ook Brulocalis en Union des Villes et Communes de Wallonie (de overkoepelende verenigingen voor lokale besturen in Brussel en Wallonië) lieten de basisprincipes van het concept door hun respectievelijke raden van bestuur goedkeuren.

Hergebruik van bouwstenen

De opgestelde scenario’s gaan uit van het gebruik van een aantal Vlaamse componenten zoals:

  • gebruikersbeheer Vlaanderen, met mogelijke toepassing en zelfs uitbreiding van een aantal functionaliteiten om op landelijk niveau een uniforme werkwijze te kunnen hanteren.
  • de integratie van de authenticatiemethode eID/Itsme in bestaande burgertoepassingen zoals Mijn Burgerprofiel van de Vlaamse overheid en de Waalse tegenhanger Mon Espace.

Geleerde lessen

  • Overleg met alle actoren vanaf de aanvang van het project is belangrijk. Daarbij is het essentieel om opdrachten duidelijk te omschrijven en een goed begrip van de opdracht af te checken.
  • Voor bepaalde functionaliteiten is dit project afhankelijk van federale processen die binnen de beperkingen van het project niet aangepast konden worden. Die functionaliteiten blijven noodgedwongen buiten scope.
  • Er is een duidelijk verschil qua omvang van de problematiek en urgentie tussen de verschillende steden en gemeenten. Ook budgettair zijn de verschillen groot.


Verdere stappen

Het hieruit volgend thematisch project (Digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap) omvat de effectieve ontwikkeling van alle componenten die werden geanalyseerd en beschreven naar aanleiding van het innovatieve concept. Het is de bedoeling om medio 2024 in Antwerpen een volledig werkend systeem live te zetten met de maximale functionaliteiten voor de personen met een handicap om een digitaal parkeerrecht te creëren.

Hieronder de oorspronkelijke impactmap uit het subsidiedossier. De aanpak van het project kan aangepast en verfijnd worden op basis van nieuwe inzichten opgedaan tijdens het projectverloop. Voor de gerealiseerde impact, zie hierboven of gelieve contact op te nemen met het projectteam.

Kennisdeling