De stad Mechelen wil samen met 36 andere lokale besturen 12 (interbestuurlijke) processen van de dienst Burgerzaken vereenvoudigen.
Hierna 4 pitches voor pilootprocessen en meer templates voor bijkomende processen.
- Initiatiefnemers
- Aalst, Affligem, Antwerpen, Beringen, Bertem, Boechout, Borgloon, Brugge, Deerlijk, Diest, Geel, Gent, Harelbeke, Hasselt, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Kortrijk, Leuven, Lier, Maldegem, Mechelen, Mortsel, Nijlen, Ninove, Oostende, Oudsbergen, Puurs-Sint-Amands, Ronse, Sint-Katelijne-Waver, Tervuren, Tienen, Tongeren, Vilvoorde, Waregem, Wevelgem, Zemst, Zwevegem
- Penhouder
- Mechelen
- Projectoproep
- Oproep 3
- Toegekend budget
- 1.999.907,00 euro
Eerste resultaten
- Juni 2023: Implementatie van de digitale kiesbrief
- April 2024: Online geboorteaangifte
Automatisering poliovaccinatie
Voor personen die de zorg/verantwoordelijkheid dragen over een kind biedt deze vernieuwde aanpak een volledig geautomatiseerde afhandeling van de registratie van de poliovaccinatie. Door gebruik te maken van de bestaande databank(en) schrappen we overbodige administratieve last voor klant en lokaal bestuur.
Automatisering rijbewijzen
Voor burgers die een eerste rijbewijs aanvragen of hun rijbewijs willen verlengen biedt deze vernieuwde aanpak een alternatief dat niet gebonden is aan het gemeentehuis door de aanvraag en de herinnering voor hernieuwing te automatiseren en de aflevering anders te organiseren dan via het gemeentehuis.
Verkiezingen
Voor kiezers en gemeenten biedt deze vernieuwde aanpak een eenvoudig en digitaal alternatief door het oproepen van kiezers, het geven van volmachten en het registreren van niet-Belgische kiezers te automatiseren en via Mijn Burgerprofiel te laten verlopen.
Wettelijk samenwonen
Voor burgers die eenvoudig en snel hun wettelijk samenwonen willen registreren of beëindigen biedt deze vernieuwde aanpak een alternatief dat niet gebonden is aan het gemeentehuis. Door de registratie en beëindiging digitaal afhandelbaar te maken, schrappen we zoveel mogelijk de fysieke contactmomenten tussen klant en lokaal bestuur.