Gedaan met laden. U bevindt zich op: Burgerloket Goedgekeurde projecten

Burgerloket

Grootschalige transformatie • Innovatieve dienstverlening
In uitvoering

De stad Mechelen wil samen met 36 andere lokale besturen 12 (interbestuurlijke) processen van de dienst Burgerzaken vereenvoudigen.

Hierna 4 pitches voor pilootprocessen en meer templates voor bijkomende processen.

Initiatiefnemers
Aalst, Affligem, Antwerpen, Beringen, Bertem, Boechout, Borgloon, Brugge, Deerlijk, Diest, Geel, Gent, Harelbeke, Hasselt, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Kortrijk, Leuven, Lier, Maldegem, Mechelen, Mortsel, Nijlen, Ninove, Oostende, Oudsbergen, Puurs-Sint-Amands, Ronse, Sint-Katelijne-Waver, Tervuren, Tienen, Tongeren, Vilvoorde, Waregem, Wevelgem, Zemst, Zwevegem
Penhouder
Mechelen
Projectoproep
Oproep 3
Toegekend budget
1.999.907,00 euro

Deze toepassing hergebruiken in jouw lokaal bestuur?

In de onderstaande video’s belichten we een aantal burgerprocessen, nl. aangiftes (van geboorte, huwelijk etc.) en de digitale aanvraag van een identiteitskaart. Je ontdekt welke meerwaarde de digitalisering van die processen biedt aan burgers en lokale besturen. Je verneemt tegelijk hoe het projectteam rekening houdt met gebruiksvriendelijkheid en e-inclusie. Tot slot krijg je info over de gebruikte bouwstenen, de timing en tips voor hergebruik van deze ontwikkeling.

Je kan de video’s met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden openen via het uitklapmenu onder deze video.

Inhoud is aan het laden

Burgerloket: digitale aangiftes - Timing: zomer 2024

Inhoud is aan het laden

Burgerloket - digitale aanvraag identiteitskaart - Timing: zomer 2024

Eerste resultaten

Hieronder de oorspronkelijke aanvraagdocumenten uit het subsidiedossier. De aanpak van het project kan aangepast en verfijnd worden op basis van nieuwe inzichten opgedaan tijdens het projectverloop. Voor de actuele stand van zaken, gelieve contact op te nemen met het projectteam.

Automatisering poliovaccinatie

Voor personen die de zorg/verantwoordelijkheid dragen over een kind biedt deze vernieuwde aanpak een volledig geautomatiseerde afhandeling van de registratie van de poliovaccinatie. Door gebruik te maken van de bestaande databank(en) schrappen we overbodige administratieve last voor klant en lokaal bestuur.

Automatisering rijbewijzen

Voor burgers die een eerste rijbewijs aanvragen of hun rijbewijs willen verlengen biedt deze vernieuwde aanpak een alternatief dat niet gebonden is aan het gemeentehuis door de aanvraag en de herinnering voor hernieuwing te automatiseren en de aflevering anders te organiseren dan via het gemeentehuis.

Verkiezingen

Voor kiezers en gemeenten biedt deze vernieuwde aanpak een eenvoudig en digitaal alternatief door het oproepen van kiezers, het geven van volmachten en het registreren van niet-Belgische kiezers te automatiseren en via Mijn Burgerprofiel te laten verlopen.

Wettelijk samenwonen

Voor burgers die eenvoudig en snel hun wettelijk samenwonen willen registreren of beëindigen biedt deze vernieuwde aanpak een alternatief dat niet gebonden is aan het gemeentehuis. Door de registratie en beëindiging digitaal afhandelbaar te maken, schrappen we zoveel mogelijk de fysieke contactmomenten tussen klant en lokaal bestuur.

Extra blauwdruk