Gedaan met laden. U bevindt zich op: Brieven van de Vlaamse Zorgkas

Brieven van de Vlaamse Zorgkas

Als u aangesloten bent bij de Vlaamse Zorgkas, ontvangt u elk jaar een brief met de vraag om uw zorgpremie te betalen. Die brief krijgt u met de post of digitaal in uw eBox als u die geactiveerd hebt.

Brieven van de Vlaamse zorgkas digitaal ontvangen

De Vlaamse overheid verstuurt brieven digitaal via de eBox. Dat is een persoonlijke, beveiligde omgeving waar u communicatie ontvangt van federale, regionale en lokale overheden. Je ontvangt een email wanneer er een nieuw document in je eBox beschikbaar is. Een vraag over de eBox? Kijk dan bij de veelgestelde vragen over de eBox.

U kan ook uw brieven raadplegen in de brievenbus van Mijn Burgerprofiel. Wanneer uw eBox nog niet is geactiveerd kan u dit hier doen.

Brieven van de Vlaamse Zorgkas in een andere taal ontvangen

De brieven van de Vlaamse Zorgkas zijn altijd in het Nederlands. Er is alleen een uitzondering voor inwoners van de faciliteitengemeenten. Woont u in 1 van die gemeenten? Dan kunt u een Franse vertaling aanvragen. Dat kan telefonisch, met een e-mail of met brief via de post.

Geen brief ontvangen

Had u een brief van de Vlaamse Zorgkas verwacht voor de invordering van uw zorgpremie, maar hebt u er geen ontvangen? Daar kunnen een aantal redenen voor zijn:

  1. U hoeft geen zorgpremie te betalen aan de Vlaamse Zorgkas omdat:
    • u niet aangesloten bent bij de Vlaamse Zorgkas
    • u sociaal verzekerd bent in een andere EU-lidstaat of via uw werkgever, zoals de Europese Commissie of de NAVO
    • u in collectieve schuldenregeling (CSR) zit of persoonlijk failliet bent verklaard.
  2. Uw aansluiting is stopgezet of u bent aangesloten bij een andere zorgkas.
  3. De brief is verstuurd naar het foute adres of is verloren gegaan.
  4. U hebt de zorgpremie voor dit jaar al betaald.
  5. Hebt u uw eBox geactiveerd? Dan werd uw brief digitaal naar uw eBox gestuurd.