Mijn Burgerprofiel en cybersecurity
De opzet van Mijn Burgerprofiel is om bestaande informatie die de overheid over u heeft, op een eenvoudige en sterk beveiligde manier voor u toegankelijk te maken.
Stappen die u zelf kunt zetten om uw informatieveiligheid te verhogen
U kunt zelf ook actie ondernemen om u beter te wapenen tegen phishing en uw informatieveiligheid te verhogen.
Wees steeds bedachtzaam voor phishing en spoofing pogingen
Mijn Burgerprofiel verzendt e-mails om u erop te wijzen dat er een document op u wacht, of dat er iets gewijzigd is in een lopend dossier. Hackers en phishers worden steeds beter in het nabootsen van e-mails verzonden door de Vlaamse overheid. Houdt u daarom aan de algemene regels rond het herkennen van phishing.
Doorloop volgende stappen om een e-mail te controleren die verzonden lijkt vanuit Mijn Burgerprofiel:
- Is de mail verzonden vanuit het mailadres noreply@burgerprofiel.vlaanderen.be?
- Neen? Dan is het zeker een phishing mail.
- Ja? Dan biedt dit alsnog geen zekerheid dat het om een authentieke mail van Mijn Burgerprofiel gaat. Het mailadres zou nog steeds aan kunnen onderhevig zijn.
- Klik nooit op een link in een e-mail. Surf zelf naar www.mijnburgerprofiel.be(opent in nieuw venster), of open uw gemeenteapp of Mijn Burgerprofiel-app, log in, ga naar de tab ‘Brievenbus’, subtab ‘Berichten’ en kijk of u dezelfde melding daar terugvindt als degene die u per e-mail kreeg.
- eBox documenten worden minstens een jaar bewaard in uw persoonlijke eBox. Aanmaningen om snel in te loggen omdat het document binnenkort verwijderd wordt, zijn steeds phishing mails.
- U kunt uw meldingsvoorkeuren beheren om controle te houden over welke e-mails u ontvangt. Lees meer over het aanpassen van uw contactvoorkeuren.
- Is de mail verzonden vanuit het mailadres noreply@burgerprofiel.vlaanderen.be?
Geef een roepnaam op in Mijn Burgerprofiel
Als u een roepnaam ingeeft in Mijn Burgerprofiel wordt u met die roepnaam aangesproken in Mijn Burgerprofiel en dit zowel op uw computerscherm als in de mails die Mijn Burgerprofiel naar u stuurt.
Vooral voor mails is een roepnaam een grote hulp in de strijd tegen phishing. Elke mail afkomstig van Mijn Burgerprofiel zal u namelijk aanspreken met de door u opgegeven roepnaam. Dit kan moeilijk nagebootst worden door phishers, zeker als u een naam kiest die afwijkt van de naam in uw e-mailadres.
Uw roepnaam kunt u alleen in de webversie van Mijn Burgerprofiel ingeven/aanpassen. U doet dit in de tab ‘Mijn Gegevens’ - ‘U en uw gezin’ - Identiteitsgegevens. Op de wegpagina Roepnaam ingeven in Mijn Burgerprofiel krijgt u stap per stap uitgelegd hoe u dat doet.
Daarnaast kunt u uw contactvoorkeuren aanpassen om te bepalen via welke kanalen u meldingen ontvangt. Lees meer over het aanpassen van de contactvoorkeuren.
Beveiliging ingebouwd door de overheid
Digitaal Vlaanderen bouwde een aantal informatieveiligheidsstappen in in Mijn Burgerprofiel.