Gedaan met laden. U bevindt zich op: Veelgestelde vragen: procedure Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ventilus

Veelgestelde vragen: procedure

Over wat gaat het openbaar onderzoek GRUP Ventilus?

Op vrijdag 7 juli 2023 stelde de Vlaamse Regering het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast. Dat wil zeggen dat het ontwerp GRUP voorlopig is vastgesteld en tijdens een openbaar onderzoek zal worden voorgelegd aan het brede publiek . Het ontwerp GRUP bestaat uit verschillende documenten die na de definitieve vaststelling verordenend (wettelijk bindend) zullen zijn. Toekomstige omgevingsvergunningen moeten dan afgetoetst worden aan dit GRUP. Dit zijn de onderdelen van het GRUP Ventilus:

  • het verordend grafisch plan (bijlage I)

  • de verordenende stedenbouwkundige voorschriften (bijlage II)

Daarnaast liggen ook niet-verordenende delen ter inzage:

  • de toelichtingsnota – tekst (bijlage IIIa)

  • de toelichtingsnota – kaarten (bijlage IIIb)

  • het register met de percelen waarop een bestemmingswijziging wordt doorgevoerd die aanleiding kan geven tot een planschadevergoeding, een planbatenheffing, een kapitaalschadecompensatie of een gebruikerscompensatie (bijlage IV)

  • het ontwerp plan-milieueffectrapport (bijlage V)

  • het ontwerp ruimtelijk veiligheidsrapport (bijlage VI)

  • het ontwerp maatschappelijke kosten baten analyse (bijlage VII)

  • scopingnota 3 en bijlagen (bijlage VIII)

Meer informatie(opent in nieuw venster)

Wat is het verschil tussen het GRUP en een vergunning voor de Ventilusverbinding? Waarom zijn nu nog niet alle projectdetails van de vergunning bekend?

Voor kleine projecten zoals het bouwen van een huis is het eenvoudig: er bestaat een bestemmingsplan met stedenbouwkundige voorschriften voor een wijk. De architect ontwerpt een aanvraag voor de (omgevings)vergunning binnen de randvoorwaarden van deze geldende voorschriften.

Voor grote projecten - gaande van bv. een nieuwe school tot Ventilus - is het vaak complexer: wat moet gebouwd worden past niet binnen de bestaande bestemmingen en voorschriften. De bestemmingen en voorschriften aanpassen is een belangrijke beleidsbeslissing met een (wettelijk bepaald) eigen proces en inspraak. Om de aanpassing te verantwoorden worden al plannen opgemaakt met voldoende informatie om de beslissing te kunnen nemen, maar ze bevatten nog niet alle details op projectniveau.

Het GRUP, het bijhorend plan-MER en andere documenten bevatten alle documenten om de bestemmingswijziging en de bijhorende stedenbouwkundige voorschriften aan te passen.

In een volgende stap wordt het project in al zijn details uitgewerkt, met een veel meer gedetailleerd ontwerp. Bijvoorbeeld met exacte locaties van de masten, de hoogtes van de masten en de lijnen, etc. Voor dat gedetailleerd ontwerp is nog meer onderzoek nodig, zoals bv. grondstaalnames, detailontwerpen van elke weg of andere onderzoeken van percelen waar een deel van de verbinding komt, etc. Die plannen worden dan deel van de omgevingsvergunningsaanvraag, die op haar beurt vergezeld is van een meer gedetailleerd project-MER en waar alle actoren opnieuw inspraak krijgen tijdens .een openbaar onderzoek.

In het grafische plan en de stedenbouwkundige voorschriften van het GRUP zijn dus die elementen verordenend opgenomen die moeten vastgelegd worden op planniveau en die garanderen dat de nodige kwaliteitseisen bij realisatie van het project gehaald worden, zowel op ruimtelijk vlak als op vlak van milieu.

Bij de opmaak van een gewestelijk RUP wordt uitgegaan van de typevoorschriften waar gebiedsspecifieke elementen aan worden toegevoegd. Er worden ook marges in acht genomen om een beperkte flexibiliteit toe te laten bij verdere uitwerking van het project.

Deze voorschriften zijn op maat aangevuld, onder meer op basis van het milieu- en ruimtelijk onderzoek. Dit betekent concreet dat de typevoorschriften worden aangepast als dit voor onder meer het realiseren van milderende maatregelen noodzakelijk blijkt.

Elementen die betrekking hebben op uitvoeringsaspecten of op projectniveau worden niet mee vertaald in de stedenbouwkundige voorschriften, maar zijn onderdeel van een omgevingsvergunning.

Hoe kan ik een inspraakreactie indienen?

Inspraakreacties kunnen worden ingediend tot uiterlijk vrijdag 27 oktober 2023 via het online formulier(opent in nieuw venster).

Reageren kan ook per brief. Overhandig uw brief tegen ontvangstbewijs bij de betrokken gemeenten Anzegem, Ardooie, Avelgem, Blankenberge, Bredene, Brugge, De Haan, Deerlijk, Harelbeke, Ingelmunster, Izegem, Jabbeke, Ledegem, Lendelede, Lichtervelde, Meulebeke, Oostende, Oostkamp, Oudenburg, Pittem, Roeselare, Torhout, Waregem, Wingene, Zedelgem, Zuienkerke, Zwevegem, Aalter, Alveringem, Beernem, Damme, Deinze, Diksmuide, Eeklo, Gistel, Hooglede, Houthulst, Koksijde, Kortemark, Kruisem, Langemark-Poelkapelle, Lievegem, Lo-Reninge, Maldegem, Middelkerke, Moorslede, Nieuwpoort, Ruiselede, Sint-Laureins, Staden, Tielt, Veurne, Zonnebeke en Zulte.

U kan ook een brief versturen naar Departement Omgeving, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 7, 1000 Brussel.

Wat gebeurt er met mijn inspraakreactie en word ik hiervan persoonlijk op de hoogte gebracht?

Inspraakreacties kunnen op verschillende manieren worden ingediend: digitaal via de website, op papier, via de gemeente, bij het Departement Omgeving. Alle reacties worden bijeengebracht en op dezelfde manier verwerkt. Waar of hoe ze zijn ingediend, maakt dus geen verschil.

De verwerking van de inspraakreacties wordt voorbereid door het planteam. Het planteam onderzoekt en beoordeelt alle inspraakreacties. Over alle onderdelen en aspecten van het ontwerp-RUP kan een inspraakreactie worden ingediend. Het planteam bundelt alle inspraakreacties en groepeert gelijkaardige opmerkingen. De beoordeling gebeurt ook gegroepeerd en niet op individuele basis per reactie.

Het planteam kan oordelen dat een bezwaar terecht is en kan in navolging daarvan een aanpassing aan het plan en/of de stedenbouwkundige voorschriften voorstellen. Het planteam kan oordelen dat een bezwaar terecht is maar dat de vereiste aanpassing zo fundamenteel is, dat er een nieuw ontwerp-RUP moet worden opgemaakt waarna een nieuw openbaar onderzoek volgt. Het planteam kan oordelen dat een bezwaar niet terecht is en voorstellen om het plan of de stedenbouwkundige voorschriften niet aan te passen. Het planteam motiveert haar beoordeling. Ze maakt dus duidelijk waarom ze tot een bepaalde beoordeling of keuze komt.

Nadat het planteam de beoordeling heeft afgerond, wordt het plan opnieuw voorgelegd aan de Vlaamse Regering die de beslissing neemt om het plan al dan niet aan te passen en definitief goed te keuren. De Vlaamse Regering beschikt over een termijn van 180 dagen (inclusief de voorbereiding door het planteam). Die beslissing wordt eveneens gemotiveerd. De motivering wordt opgenomen in het Besluit van de Vlaamse Regering. Dat Besluit wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en op de website van het Departement Omgeving. Bezwaarindieners kunnen in dat besluit terugvinden hoe hun bezwaar is beoordeeld.

Het is dus niet zo dat je een bericht krijgt met de verwerking van je inspraakreactie. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief, zal je wel op de hoogte gebracht worden van de definitieve vaststelling en word je doorverwezen naar het Besluit van de Vlaamse Regering, waar je kan terugvinden wat met de verschillende elementen uit je reactie is gebeurd. Het goedkeuringsbesluit en het definitieve plan kan je ook inkijken bij de gemeente.

Inschrijven op de nieuwsbrief kan onderaan deze pagina.

Wat is een voorlopige vaststelling?

Op vrijdag 7 juli 2023 stelde de Vlaamse Regering het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast. Dat wil zeggen dat het ontwerp GRUP, bestaande uit het verordenend grafisch plan en de verordenende stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota, een ontwerp van plan-MER,… voorlopig is vastgesteld en zal worden voorgelegd aan de brede bevolking tijdens een openbaar onderzoek. Dat zal lopen van 29 augustus tot en met 27 oktober 2023. Na het openbaar onderzoek wordt het GRUP desgevallend aangepast, op basis van de reacties tijdens het openbaar onderzoek. Ten laatste 6 maanden na het einde van het openbaar onderzoek, in het voorjaar van 2024 dus, zal het GRUP dan definitief worden vastgesteld.

Wat is een RUP?

Een ruimtelijk uitvoeringsplan geeft uitvoering aan een ruimtelijk structuurplan.

Het heeft een verordenende waarde voor alle overheidsbeslissingen en legt voor de in het plan opgenomen percelen onder meer vast:

  • welke activiteiten er mogen plaatsvinden

  • waar al dan niet mag worden gebouwd en aan welke stedenbouwkundige voorschriften huizen en constructies in een bepaalde zone moet voldoen

  • hoe een bepaald gebied ingericht en beheerd moet worden

De toegelaten gebouwen en activiteiten worden aangeduid op kaart (grafisch plan met zones). Bij elke zone wordt in de stedenbouwkundige voorschriften omschreven welke regels van toepassing zijn in dat gebied.

Het ontwerp GRUP Ventilus voorziet ook een aantal overdrukken: dit zijn bepalingen die – bijkomend op de reeds geldende bepalingen – van toepassing zullen zijn voor een bepaald gebied.

Een ruimtelijk uitvoeringsplan heeft een verordenende, dus verplichtende waarde voor iedereen. Het heeft met andere woorden kracht van wet. Dit betekent concreet dat een omgevingsvergunning slechts kan worden verleend als de beoogde ingreep in overeenstemming is met het ruimtelijk uitvoeringsplan op die plaats.

De Vlaamse overheid maakt gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP’s) op.

Wat is een openbaar onderzoek?

Tijdens het openbaar onderzoek worden alle onderdelen van het ontwerp van GRUP voorgelegd aan het brede publiek. Dit betekent dat iedereen de grafische plannen, stedenbouwkundige voorschriften en toelichtingsnota kan raadplegen, maar ook de gevoerde onderzoeken (bijvoorbeeld ontwerp plan-MER of ruimtelijk, -RVR of –MKBA) en er opmerkingen op kan formuleren. Dit kan:

  • via het online inspraakformulier(opent in nieuw venster)
  • Tegen afgiftebewijs in de gemeentehuizen van Anzegem, Ardooie, Avelgem, Blankenberge, Bredene, Brugge, De Haan, Deerlijk, Harelbeke, Ingelmunster, Izegem, Jabbeke, Ledegem, Lendelede, Lichtervelde, Meulebeke, Oostende, Oostkamp, Oudenburg, Pittem, Roeselare, Torhout, Waregem, Wingene, Zedelgem, Zuienkerke, Zwevegem, Aalter, Alveringem, Beernem, Damme, Deinze, Diksmuide, Eeklo, Gistel, Hooglede, Houthulst, Koksijde, Kortemark, Kruisem, Langemark-Poelkapelle, Lievegem, Lo-Reninge, Maldegem, Middelkerke, Moorslede, Nieuwpoort, Ruislede, Sint-Laureins, Staden, Tielt, Veurne, Zonnebeke en Zulte.
  • Per brief naar het Departement Omgeving, afdeling GOP, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 7, 1000 Brussel.

Wat is een milieueffectenrapport?

Eén van de effectbeoordelingen is een planmilieueffectenrapport (plan-MER). Dat rapport wordt opgemaakt door een team van erkende MER-deskundigen. Daarin beschrijven ze de resultaten van hun onderzoek naar de mogelijke gevolgen van bepaalde activiteiten of ingrepen op mens en milieu.

Wat is een maatschappelijke kosten-baten analyse?

Een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) probeert de effecten, zowel negatief als positief, van een bepaald project op de maatschappij te berekenen en in te schatten. Zowel financiële als maatschappelijke kosten en baten worden in rekening gebracht.

Wat is een ruimtelijk veiligheidsrapport?

Het ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR) onderzoekt in welke mate een bestaand of gepland aandachtsgebied kan blootgesteld worden aan de risico’s van zware ongevallen gerelateerd aan de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in een bestaande of geplande Seveso-inrichting in de buurt van dit aandachtsgebied. Het legt hierbij mogelijke problemen bloot, en kan eventueel aanbevelingen doen om deze te voorkomen of op te lossen.

Wat is een geïntegreerd planningsproces?

Bij een geïntegreerd planningsproces lopen de planfase voor het ruimtelijk uitvoeringsplan en de planfase voor onder andere de milieubeoordeling samen. Op die manier worden beide fasen op elkaar afgestemd. Consultatie en participatie maken integraal deel uit van het geïntegreerd planningsproces. Het planningsproces kent volgende fasen:

  • opstartfase
  • scopingsfase
  • ontwerp planvormingsfase
  • planvormingsfase
  • goedkeuringsfase .

Je leest hier ook meer over in de procesnota. De procesnota vind je hier(opent in nieuw venster).

Wat is een procesnota?

De procesnota omschrijft zowel hoe het proces wordt gepland als hoe het effectief zal uitgevoerd worden. Het is een dynamisch document dat in elke fase van het proces geactualiseerd wordt. De nota geeft weer wat de aanpak, overleg- en participatiemomenten en de resultaten van elke fase in het proces zijn. De procesnota vind je hier(opent in nieuw venster).

Wat is een startnota?

De startnota(opent in nieuw venster) verduidelijkt de doelstellingen van het GRUP, bakent het plangebied af en beschrijft de aanpak van het onderzoek naar milieueffecten. De startnota toont de eerste onderzoeksresultaten van het geïntegreerd planningsproces van het GRUP. Met de startnota en de bijhorende procesnota start de Vlaamse overheid het planningsproces voor de concrete uitvoering van het GRUP formeel op.

Wat is een scopingnota?

Het planteam verwerkt de adviezen, reacties en opmerkingen uit het eerste participatiemoment en de publieke raadpleging over de startnota in een scopingnota(opent in nieuw venster). Hierin wordt duidelijk hoe suggesties om het plan te verbeteren in acht genomen worden, of wat de bijkomende aandachtspunten zijn in functie van het effectenonderzoek. Er kunnen meerdere scopingnota’s voor eenzelfde plan worden opgemaakt.